Table of Contents Table of Contents
Previous Page  8 / 46 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 8 / 46 Next Page
Page Background

8.

I og med at Hovedavtalen er allmengjort som lov, gjelder Tilleggsavtalen også for konsern/

grupper av foretak i Norge som ikke kommer inn under LO-NHO området. Tilleggsavtalen

gjelder også for konsern som ikke har tariffavtale.

Reglene i tilleggsavtalene i hovedavtalene får anvendelse ved krav om – og etablering av –

EWC i konsern med hovedkontor i Norge. Videre skal disse reglene følges ved valg av EWC-

representanter både til EWC etablert i Norge og til EWC etablert i utlandet. Reglene skal også

anvendes så langt de passer for EWC etablert i utlandet. I tillegg har forskrift om europeiske

samarbeidsutvalg (FOR-2000-07-28-797) regler om saksbehandling og tvisteløsning i

Bedriftsdemokratinemnda.

Generelt

I møter mellom konsernledelsen og EWC-representantene kan det være hensiktsmessig å vise

til de aktuelle bestemmelsene som gjelder håndtering av saker, for på den måten å skape mer

legitimitet for krav som fremsettes i EWC-møtene. Det er derfor vist til de aktuelle bestem-

melsene i Hovedavtalen YS-NHO under hvert punkt nedenfor.

Avslutningsvis i håndboken er det elektroniske linker til direktivene, loven, forskriften, Hoved-

avtalene og et eksempel på EWC avtale.

2.2 Definisjoner

I følge hovedavtalene har tillitsvalgte i dag rett til informasjon og drøfting med ledelsen i Norge

vedrørende saker som får betydning her i landet. I saker som enten gjelder hele konsernet

eller datterselskaper i to eller flere EU- og EØS-land, har EWC-representanter gjennom EWC

krav på ytterligere informasjon og drøftinger. Fordi slike grenseoverskridende saker kan få

indirekte betydning også i Norge, på kort eller lang sikt.

2.2.1 Grenseoverskridende

Saker er å anse som grenseoverskridende når de enten angår hele konsernet, eller minst to

virksomheter i forskjellige EU/EØS-land. Her skal det også tas hensyn til omfanget av mulige

virkninger som et tiltak vil innebære. Dette betyr at et tiltak kan bli ansett som grense-

overskridende, selv om det ikke får umiddelbar virkning i flere land.

Rent nasjonale anliggender diskuteres som nevnt ikke i EWC.

Tilleggsavtale VIII om europeiske samarbeidsutvalg i Hovedavtalen mellom YS og NHO:

2.2.2 Informasjon og drøfting

Konsernet plikter å informere om og drøfte saker som har betydning for mer enn ett land, med

EWC-representantene.

I EWC-reglene er det presisert hva som menes med informasjon og drøfting (konsultasjon),

både for å tydeliggjøre hva som ligger i medbestemmelsesrettighetene og for å forsterke

§ 2 Definisjoner og anvendelsesområde, § 2 12.ledd

Saker er å anse som «grenseoverskridende» når de angår hele konsernet eller felles-

skapsforetaket, eller minst to virksomheter eller bedrifter/enheter i forskjellige EØS-

land.