Table of Contents Table of Contents
Previous Page  21 / 46 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 21 / 46 Next Page
Page Background

21.

6.6 Aktuelle temaer for EWC-møtene

I hovedsak er det saker som angår konsernets struktur, økonomiske og finansiell situasjon,

forventet utvikling, produksjon, salg og vesentlige endringer i organisasjonen som tas opp på

EWC-møtene. Andre temaer kan være arbeidsmetoder, produksjonsprosesser, nedleggelser

eller masseoppsigelser.

De ansattes representanter skal også få informasjon om omstendigheter som i betydelig grad

berører arbeidstakernes interesser, som flytting, overføring, nedleggelser av foretak med mer.

Andre spørsmål kan også tas opp i EWC, for eksempel spørsmål knyttet til arbeidsmiljø, like-

stilling, lønnssituasjonen i konsernet og kompetanseutvikling. Det bør være en forutsetning at

spørsmålene som tas opp, berører arbeidstakere i minst to land. Hva som videre kan tas opp,

kan reguleres av EWC-avtalen.

For at møtene i EWC skal bli effektive, kreves det forberedelser. Dagsorden og alle dokumenter

bør sendes ut i god tid slik at de kan leses igjennom på forhånd.

EWC gir mulighet til å granske informasjon fra selskapet. Erfaringsvis bør man kritisk lese og

lytte til informasjonen. Det er viktig å forberede spørsmålene godt i forkant av EWC-møtene.

Erfaring viser at det er fornuftig av EWC-representantene å prioritere hvilke saker som skal tas

opp i EWC. Enkelte spørsmål kan løftes opp på EWC-nivå ved å formulere og utvikle en hand-

lingsplan sammen med andre EWC-medlemmer.

Det er uansett viktig å vurdere hva EWC skal anvendes til. EWC er et verktøy, og det kan

brukes til mange ulike formål.

Tilleggsavtale VIII om europeiske samarbeidsutvalg i Hovedavtalen mellom YS og NHO:

6.7 Hva kan ellers avtales i EWC?

Det opprinnelige mandatet til EWC var å bedre de ansattes informasjons- og drøftings-

rettigheter. I praksis er det gjort avtaler om andre temaer innenfor rammen av EWC.

Eksempler på dette er avtaler om opplæring og faglig utvikling av konsernets ansatte, om

§ 6. ESUs praktiske arbeid, 5. og 6.ledd nr.1

Det er for øvrig partene som bestemmer området for ESUs virksomhet og de saker som

skal behandles.

Hvis ikke annet avtales gjelder følgende grunnregler for ESUs virksomhet:

1) På møtene behandles

• fellesskapsforetakets/ konsernets struktur

• den økonomiske og finansielle situasjon

• forventet utvikling når det gjelder aktiviteter, produksjon og salgsysselsettings-

situasjonen og dens antatte utvikling

• investeringer

• vesentlige endringer i konsernets organisasjon

• innføring av nye arbeidsmetoder eller produksjonsprosesser

• planer om produksjonsoverføringer, fusjon, fisjon, reduksjoner, hel eller delvis

nedlegging av virksomheter

• masseoppsigelser