Table of Contents Table of Contents
Previous Page  17 / 46 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 17 / 46 Next Page
Page Background

Tilleggsavtale VIII om europeiske samarbeidsutvalg i Hovedavtalen mellom YS og NHO:

5.2 Hva skjer dersom konsernet ikke ønsker å innlede forhandlinger

om EWC, eller at partene ikke blir enige om en avtale?

Hvis de ansatte skriftlig anmoder om å danne EWC, men konsernet ikke innleder forhandlinger

innen fristen på 6 måneder etter at anmodningen ble fremsatt, bringes saken inn for Bedrifts-

demokratinemnda. Det samme gjelder hvis partene har forhandlet i 2 år uten å ha blitt enige

om en EWC-avtale. Bedriftsdemokratinemnda skal da, med en frist på 6 måneder, pålegge

selskapet å opprette et EWC. Nemnda fastlegger utvalgets struktur og oppgaver.

17.

§ 5. Avtalens innhold

a)

Partene skal gjennom avtalen om ESU eller andre samarbeidsordninger ivareta de

ansattes behov for relevant og regelmessig informasjon, og for en direkte dialog med

ledelsen, i saker som er av grenseoverskridende natur.

Informasjon og konsultasjon skal skje på et relevant ledelsesnivå ut fra hvilke emner

som behandles.

De løsninger og prosedyrer som velges skal ta hensyn til foretakets/konsernets orga-

nisasjonsstruktur og ledelsesformer, og den bedriftskultur og samarbeidstradisjon som

finnes. De skal legge til rette for et godt og tillitsfullt forhold mellom ledelsen og de

ansatte, der de ansatte med sin erfaring og innsikt skal være med på å skape de øko-

nomiske forutsetninger for foretakets fortsatte utvikling, og for trygge og gode arbeids-

forhold til beste for foretaket og de ansatte.

b)

Avtalen mellom partene skal være skriftlig, og i det minste

1.

angi de land og selskapsenheter som omfattes.

2

. fastlegge ESUs sammensetning, medlemstall og fordeling av plassene, dets

kompetanse og arbeidsmåte, samt funksjonstid. For eventuell annen

samarbeidsmodell skal omfang og innhold bestemmes, samt på hvilke områder

og i hvilket omfang informasjon skal gis og konsultasjoner holdes.

3.

fastsette sted, hyppighet og varighet for ESUs møter, herunder eventuelle

formøter i tilknytning til ESUs møter.

4.

inneholde budsjett for ESUs eller samarbeidsordningens virksomhet.

5.

angi utvalgets virkemåte og fremgangsmåte ved informasjon og konsultasjon,

herunder koordinering av informasjon og konsultasjon på nasjonalt og

internasjonalt nivå.

6.

sammensetning av, fremgangsmåte for oppnevning, virkemåte og saks-

behandlingsregler for den særskilte komiteen som opprettes innen ESU, der slik

oppnevnes.

7.

avtalens ikrafttredelse og varighet, retningslinjer for endring og oppsigelse av

avtalen, vilkår for reforhandling, herunder, om nødvendig, ved endringer i

strukturen i foretak med virksomhet i flere EØS-stater.