16.
5.1 Innholdet i EWC-avtalen
Representanter for de ansatte og ledelsen skal forhandle for å forsøke å komme til enighet om
en avtale om EWC.
Avtalen skal regulere de ansattes behov for relevant og regelmessig informasjon, og behovet
for å ha direkte dialog med ledelsen. Dette gjelder saker som angår hele konsernet og som er
av grenseoverskridende karakter. Spørsmål av ren nasjonal art skal ikke behandles i EWC.
Dersom partene ikke avtaler noe annet, skal EWC bestå av minst 3 og høyst 30 medlemmer.
Vanligvis består EWC av 15-30 medlemmer, men noen ganger er samarbeidsutvalget mindre,
spesielt hvis selskapet bare har virksomhet i noen få land.
En EWC-avtale skal være skriftlig. EWC-avtalen skal minimum ha følgende innhold;
Avtalen skal klargjøre hvilke land og hvilke av selskapets enheter som omfattes.
Avtalen skal fastsette EWC-utvalgets sammensetning, medlemstall og fordeling av plassene,
dets kompetanse og arbeidsmåte, samt funksjonstid. For eksempel skal den omtale hvilke
type saker og spørsmål EWC skal behandle.
Avtalen skal fastsette sted, hyppighet og varighet for møtene. Hvis partene har behov for
møter i forkant av EWC-møtene, skal avtalen også regulere dette.
Avtalen skal inneholde budsjett for EWCs virksomhet.
Avtalen skal klargjøre EWC-utvalgets virkemåte og fremgangsmåte for å få informasjon og
gjennomføre drøftninger. Dette gjelder også koordinering av informasjon og konsultasjon
på både nasjonalt og internasjonalt nivå.
Avtaler skal fastsette sammensetningen av arbeidsutvalgets (Select Committee), samt
fremgangsmåte for oppnevning av medlemmer, virkemåte og saksbehandlingsregler.
EWC-avtalen skal angi avtalens varighet og fremgangsmåten ved reforhandlinger.
5.0 Avtale om EWC