N E G O T I A M A G A S I N – 1 / 2 0 1 7
3 4
BILGODTGJØRELSE
til frustrasjon og besvær
Skatteskjerping på bruk av egen bil i tjeneste er resultat av budsjett
enigheten mellom regjeringspartiene og samarbeidspartiene.
Arbeidstakere som mottar kjøregodt-
gjørelse etter statens satser får ytterli-
gere skatteskjerping fra 2017. Det
manglet ikke på reaksjoner på dette
når man allerede fra 2016 ble skattlagt
for 30 øre per kilometer av de første
kjørte 10.000 kilometerne i tjeneste.
For 2017 blir det enda verre ettersom
det skattepliktige beløpet forhøyes til
60 øre.
Dekker bare merutgiftene
Statens satser er et resultat av forhand-
linger mellom statsansattes organisa-
sjoner og staten som arbeidsgiver, og
kilometergodtgjørelsen er ikke ment å
skulle dekke de totale bilholdsutgif-
tene.
Den skal bare dekke merutgifter
statsansatte har ved å bruke sin bil i
tjeneste i stedet for annen transport.
Ved slik bruk skal det som oftest
også innhentes samtykke på forhånd.
Skattemyndighetene har gjennom
mange år betraktet statens bilgodt-
gjørelse som skattefri, noe som også
er blitt gjort gjeldende for ansatte i
det private næringslivet. Med andre
ord er det blitt satt likhetstegn ved
privatbilen til den statsansatte og
privatbilen til andre arbeidstakere
rent skattemessig.
Krav til privatbil
Her stopper imidlertid likheten for
svært mange Negotia-medlemmer.
Praktisk talt alle statsansatte kan
motsette seg å bruke sin privatbil i
tjeneste. Ansatte i privat sektor er
ofte gjennom en arbeidskontrakt
forpliktet til å stille med privatbil for
bruk i arbeidsgivers tjeneste. Pålegg
og krav til utstyr er heller ikke
uvanlig, og kilometermengden
gjennom året fører ofte til høyere
kostnader. Mange stiller rett og slett
et transportmiddel til disposisjon for
arbeidsgiver mot en godtgjørelse
etter statlige satser.
Gjennom den skattefrie bilgodt-
gjørelsen har staten derfor på en
måte også «legitimert» et unormalt
lavt kostnadsnivå for bilhold. Enhver
med en viss kjennskap til slike kost-
nader vet at et rimelig bilhold koster
minst kroner 6.50 per kilometer
totalt.
Man kan undre seg over denne
beslutningen på tampen av
budsjettarbeidet. I argumentasjonen
sies det at man har hatt det grønne
skiftet i bakgrunnen. Realiteten er
likevel at mange arbeidstakere som
blant annet er medlem hos Negotia,
mottar under to tredjedel av hva som
er en reell kostnad for de første
10.000 kilometerne de kjører for
arbeidsgiver, og over denne grensen
er forskjellen enda større. Fra og med
i år må de i tillegg som nevnt betale
skatt av 60 øre for hver kilometer av
de første 10.000 kjørte kilometerne.
Svarteper til arbeidstaker
Blir det så noen vinnere i dette
bildet? Ikke arbeidstakerne og neppe
heller samfunnet (transportbehovet i
denne sektoren er utvilsomt det
samme). Derimot ser det bedre ut for
arbeidsgiverne. Med statens velsig-
nelse får de i betydelig grad subsidi-
ert sine egne transportkostnader. Den
som sitter igjen med svarteper er
kjøregodtgjørelsesmottakerne som
faktisk må betale store deler av
arbeidsgivers kostnader med egne,
beskattede penger!
Dette er ugreit og noe Negotia vil
jobbe mer med fremover.
n
Einar Magnussen
rådgiver i Negotia
Brev til
statsråden
Midtveis i februar sendte Negotia
brev til finansministeren og
Stortingets finanskomite. Der pekes
det på at skatteskjerpelsen på kilo-
metergodtgjørelse fører til at arbeids-
takere som må stille egen bil til
disposisjon for å kunne utføre arbeid,
bærer driftskostnader som arbeidsgi-
ver skulle hatt. Forbundet ber om at
skatteskjerpelsen reverseres i forbin-
delse med behandlingen av revidert
statsbudsjett nå i våres.
FAGAKTUELT