Table of Contents Table of Contents
Previous Page  34 / 36 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 34 / 36 Next Page
Page Background

N E G O T I A M A G A S I N – 1 / 2 0 1 7

3 4

BILGODTGJØRELSE

til frustrasjon og besvær

Skatteskjerping på bruk av egen bil i tjeneste er resultat av budsjett­

enigheten mellom regjeringspartiene og samarbeidspartiene.

Arbeidstakere som mottar kjøregodt-

gjørelse etter statens satser får ytterli-

gere skatteskjerping fra 2017. Det

manglet ikke på reaksjoner på dette

når man allerede fra 2016 ble skattlagt

for 30 øre per kilometer av de første

kjørte 10.000 kilometerne i tjeneste.

For 2017 blir det enda verre ettersom

det skattepliktige beløpet forhøyes til

60 øre.

Dekker bare merutgiftene

Statens satser er et resultat av forhand-

linger mellom statsansattes organisa-

sjoner og staten som arbeidsgiver, og

kilometergodtgjørelsen er ikke ment å

skulle dekke de totale bilholdsutgif-

tene.

Den skal bare dekke merutgifter

statsansatte har ved å bruke sin bil i

tjeneste i stedet for annen transport.

Ved slik bruk skal det som oftest

også innhentes samtykke på forhånd.

Skattemyndighetene har gjennom

mange år betraktet statens bilgodt-

gjørelse som skattefri, noe som også

er blitt gjort gjeldende for ansatte i

det private næringslivet. Med andre

ord er det blitt satt likhetstegn ved

privatbilen til den statsansatte og

privatbilen til andre arbeidstakere

rent skattemessig.

Krav til privatbil

Her stopper imidlertid likheten for

svært mange Negotia-medlemmer.

Praktisk talt alle statsansatte kan

motsette seg å bruke sin privatbil i

tjeneste. Ansatte i privat sektor er

ofte gjennom en arbeidskontrakt

forpliktet til å stille med privatbil for

bruk i arbeidsgivers tjeneste. Pålegg

og krav til utstyr er heller ikke

uvanlig, og kilometermengden

gjennom året fører ofte til høyere

kostnader. Mange stiller rett og slett

et transportmiddel til disposisjon for

arbeidsgiver mot en godtgjørelse

etter statlige satser.

Gjennom den skattefrie bilgodt-

gjørelsen har staten derfor på en

måte også «legitimert» et unormalt

lavt kostnadsnivå for bilhold. Enhver

med en viss kjennskap til slike kost-

nader vet at et rimelig bilhold koster

minst kroner 6.50 per kilometer

totalt.

Man kan undre seg over denne

beslutningen på tampen av

budsjettarbeidet. I argumentasjonen

sies det at man har hatt det grønne

skiftet i bakgrunnen. Realiteten er

likevel at mange arbeidstakere som

blant annet er medlem hos Negotia,

mottar under to tredjedel av hva som

er en reell kostnad for de første

10.000 kilometerne de kjører for

arbeidsgiver, og over denne grensen

er forskjellen enda større. Fra og med

i år må de i tillegg som nevnt betale

skatt av 60 øre for hver kilometer av

de første 10.000 kjørte kilometerne.

Svarteper til arbeidstaker

Blir det så noen vinnere i dette

bildet? Ikke arbeidstakerne og neppe

heller samfunnet (transportbehovet i

denne sektoren er utvilsomt det

samme). Derimot ser det bedre ut for

arbeidsgiverne. Med statens velsig-

nelse får de i betydelig grad subsidi-

ert sine egne transportkostnader. Den

som sitter igjen med svarteper er

kjøregodtgjørelsesmottakerne som

faktisk må betale store deler av

arbeidsgivers kostnader med egne,

beskattede penger!

Dette er ugreit og noe Negotia vil

jobbe mer med fremover.

n

Einar Magnussen

rådgiver i Negotia

Brev til

statsråden

Midtveis i februar sendte Negotia

brev til finansministeren og

Stortingets finanskomite. Der pekes

det på at skatteskjerpelsen på kilo-

metergodtgjørelse fører til at arbeids-

takere som må stille egen bil til

disposisjon for å kunne utføre arbeid,

bærer driftskostnader som arbeidsgi-

ver skulle hatt. Forbundet ber om at

skatteskjerpelsen reverseres i forbin-

delse med behandlingen av revidert

statsbudsjett nå i våres.

FAGAKTUELT