1 2
Dette sier utviklingssjef i
Negotia, Pål Hannevig. Han har
sammen med kollega Nina
Harbo ledet arbeidet med å
utvikle «Kompetanseprogram for
nye tillitsvalgte», en omarbeidet
utgave av den tidligere grunn-
opplæringen.
Som den gamle grunnopplæ-
ringen går den nye modellen i
tre trinn, eller moduler. Og
mange av fagområdene er de
samme. Poster som klubbdrift,
avtaleverket, drøftinger, forhand-
linger og lønn står fortsatt på
programmet. Det er på det peda-
gogiske feltet de store grepene er
gjort.
Bedre læringsutbytte
- Det er mye kunnskap blant
våre tillitsvalgte, men over tid
har vi også avdekket at det er
huller i kompetansen. Det var
naturlig å se på om læringsutbyt-
tet var bra nok i det opplegget vi
fulgte, forteller Hannevig.
Dermed startet et utviklingsar-
beid som i første fase ble ferdig-
stilt på høsten i fjor. En test-
gjennomkjøring av konseptet ble
igangsatt, og denne pilotgruppa
fullførte trinn tre midtveis i
januar. (Se kommentarer fra del-
takerne på side 14).
Nå legges det større vekt
på egenaktivitet blant del-
takerne. Det er tatt inn en
helt ny sekvens om selvle-
delse, og det brukes blant
annet mer tid på dialog og
refleksjon underveis.
- Det er et kjent pedagogisk
faktum at det ikke gir spesielt
god læringseffekt å være passiv
tilhører til foredrag. Informa-
sjonen går gjerne inn det ene
øret og ut av det andre. Derfor
har vi lagt opp til at det nye
kompetanseprogrammet skal
være mer deltakerbasert. Og
temaene som behandles settes i
sammenheng med virkelige pro-
blemstillinger som de tillitsvalgte
opplever på arbeidsplassene sine,
sier Hannevig og tilføyer:
- Deltakerne får små oppgaver
mellom de tre kurs-samlingene,
eller «modulene» som vi gjerne
kaller dem. Dette er praktiske til-
N E G O T I A M A G A S I N – 1 / 2 0 1 4
Godt sammensveiset.
Entusiastiske deltakere på «pilotgjennomføringen» av det nye kompetanseprogrammet for tillitsvalgte.
Fra venstre: Robert Lorenzo, Laila Wulff, Karl Einar Dahl og Kristin B. Thorbjørnsen.
- Våre tillitsvalgte er nøkkelpersoner i det lokale
fagforeningsarbeidet. Og det er forbundets oppga-
ve å legge til rette for at de har den rette kompe-
tansen.
T E K S T OG F OTO :
T E R J E B E R G E R S E N
Nye grep i opplærin