Table of Contents Table of Contents
Previous Page  29 / 32 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 29 / 32 Next Page
Page Background

N E G O T I A M A G A S I N – 3 / 2 0 1 7

2 9

FAGAKTUELT

sjonen om hvordan ansiennitetsprin­

sippet skal praktiseres blitt trappet

opp. Nedgangen i norsk økonomi de

siste par årene har økt antallet om­

organiseringsprosesser, noe som kan

ha bidratt til at diskusjonen har

eskalert.

Ansiennitet er kompetanse

Under forhandlinger med arbeids­

givere i stillingsvernsaker blir

Negotia ofte møtt med argumenter

om at «kompetanse skal veie tyngre

enn ansiennitet» og at «formal­

kompetanse er viktigere enn real­

kompetanse».

Ansiennitet og kompetanse

behandles i utgangspunktet som to

ulike kriterier. Det er imidlertid

viktig å merke seg at ansiennitet ofte

medfører økt kompetanse. Enkelte

arbeidsgivere kan noen ganger være

så fokusert på at omstillingsproses­

sen skal foregå raskt, at eksisterende

kompetanse i bedriften overses. Det

er sjeldent at arbeidsgiver bevisst

«glemmer» eksisterende kompe­

tanse. Her kommer noen eksempler.

Eksempel 1:

«Hans» har jobbet med IKT i

bedriften i 18 år uten formell

høyskoleutdannelse.

I forbindelse med nedbeman­

ning ønsker bedriften å beholde

«Kari», som har formell IKT-ut­

dannelse og to års ansiennitet, på

bekostning av Hans. Det fremgår

av medarbeidersamtalene til

Hans at bedriften opp gjennom

årene har vært godt fornøyd med

arbeidsutførelsen og at han har

holdt seg oppdatert ved jevnlig

kursing med mer.

I dette eksemplet vektlegger bedrif­

ten utelukkende formell kompetanse

og anerkjenner ikke realkompetan­

sen til Hans. Etter Negotias syn vil

det ikke foreligge tilstrekkelig saklig

grunn for å fravike ansiennitetsprin­

sippet og det vil være grunnlag for å

bestride oppsigelsen hvis Hans

ønsker å forfølge saken rettslig.

Eksempel 2:

«Cecilie» har fagbrev i ventila­

sjon og har jobbet åtte år med

prosjekter hvor eldre forretnings­

bygg skal fornye sine ventila­

sjonsanlegg.

Bedriften opplever nedgang i

antall oppdrag og velger derfor å

satse på andre markeder enn

ventilasjon. Under omstillings­

prosessen blir Cecilie beskrevet

slik: «Cecilie, fagbrev i ventila­

sjon, åtte års ansiennitet». Det

som ikke noteres er at Cecilie har

vært prosjektleder for en rekke

oppdrag, noe som innebærer

både ansvar for flere ansatte og

koordinering av ulike underleve­

randører.

I dette eksempelet kartlegger ikke

arbeidsgiver kompetansen som alle­

rede eksisterer i bedriften. Cecilie er

opprinnelig utdannet som fagperson

innen ventilasjon, men har også

tilegnet seg ledererfaring ved å være

prosjektleder. Ledererfaring er

universalkompetanse som kan

benyttes også utenfor ventilasjons­

bransjen.

Hvis bedriften ikke kartlegger de

ansattes eksisterende kompetanse

og/eller har et uforholdsmessig fokus

på formell kompetanse, kan bedrif­

ten velge å si opp ansatte som vil

være verdifulle for bedriften å

beholde.

Eksempel 3:

«Per» har tolv års ansiennitet

fordelt på forskjellige stillinger.

Nå har han mottatt oppsigelse.

Per jobber i dag som regn­

skapsfører og har totalt tolv års

ansiennitet i bedriften. I løpet av

disse tolv årene har han jobbet

fire år som regnskapsfører, men

også fem år innen HMS og kvali­

tetssikring og tre år med lønns­

utbetaling. Per har dermed

tilegnet seg bred kompetanse ved

å ha tre ulike stillinger i løpet av

sin tid i bedriften.

Per har mottatt oppsigelse og

Negotia tar kontakt med arbeids­

giver i forbindelse med saken.

Negotia får oversendt bedriftens

vurdering av Per. I arbeidsgivers

vurdering står det: «Per, regnskaps­

fører, fire års ansiennitet». Hvis den

som har besluttet at Per skal sies opp

ikke har møtt ham og ikke kjenner

hans historie i bedriften, vil vurde­

ringen nevnt ovenfor være svært

misvisende for Pers totale kompe­

tanse. Avgjørelsen om oppsigelse

Tariffavtalene har bestemmelser om etter- og videreutdanning

for bedriftens ansatte. Negotias råd er at kompetanseutvikling

bør skje over tid og ikke ved skippertak i forbindelse med en

nedbemanning. Ta gjerne kontakt for å få informasjon og råd

om kompetanseøkning, og hvilke rettigheter som gjelder på

dette området.

Hvor kan jeg lære mer?

«Enkelte arbeidsgivere kan noen ganger

være så fokusert på at omstillingsprosessen

skal foregå raskt, at eksisterende kompetanse

i bedriften overses.»