N E G O T I A M A G A S I N – 1 / 2 0 1 6
2 5
Optimist og pessimist
Norske politikere sier at skatten må
være «rettferdig» og at det må være
«lik konkurranse.» Samtidig fraviker
norske myndigheter dette når staten
som deleiere i selskap tillater at disse
selskapene bruker skatteparadiser.
Mona Thowsen forklarer det slik:
– Dersom et stort multinasjonalt
konsern betaler lite eller ingen skatt,
så utkonkurrerer de lett lovlydige
selskaper som betaler sin skatt.
Dersom ingen betaler skatt blir det
bare en nedadgående spiral som vil
sørge for at alle ender på bunnen. I
forhold til vanlige skattebetalere er
det jo urettferdig at ansatte som
arbeider i selskaper skal betale skatt
og selskapene ikke. Selskapene nyter
godt av samfunnet de er i, men de
må også yte sin skatt.
Thowsen i PWYP Norge er en
realistisk optimist når det gjelder å få
stanset skatteflukt fremover.
– Jeg er både pessimist og opti-
mist på en gang, forklarer hun.
– Jeg er pessimist med hensyn til
den finansielle ingeniørkunsten som
ser ut til å utvikle seg i en forry-
kende fart. Finansielle instrumenter
brytes opp og det er et problem å
forstå hva som er hva. Dessuten er
dette et tema som er veldig tungt og
vanskelig å forstå, og for allmenn
heten er det krevende å vite hvordan
man skal gripe inn. Det er et alvorlig
demokratisk problem, sier Thowsen.
– Men i det siste har jeg blitt litt mer
optimistisk, for nå ser vi at dette
temaet også ser ut til å ha kommet
inn i kjernen av norsk politikk og
det er en økende forståelse for at
skatteflukt er en problemstilling med
mange forskjellige dimensjoner som
på ulikt vis griper inn i hverandre,
legger hun til.
Politikere har våknet
Nå har altså politikerne i Norge
våknet og et samlet storting fattet et
anmodningsvedtak for å styrke den
såkalte land-for-land forskriften 19.
juni. 2015. Land-for-land-rapporte-
ring er en rapporteringsstandard
som innebærer at selskaper for hvert
land de opererer i blant annet viser
inntekter, utgifter, fortjeneste, skatt
og antall ansatte. Dagens gjeldende
rapporteringsstandard innebærer
derimot at selskaper kun trenger å
vise tall på samlet nivå. Land-for-
land-rapportering har sitt utspring
i ønsket om å forhindre skatteunn-
dragelser blant annet ved hjelp av
skatteparadiser. Her er vi ved noe av
kjernen av problemstillingen med
skatteflukt. For på denne måten kan
multinasjonale selskaper utnytte sin
flernasjonale tilhørighet til å flytte
overskudd til land med lav skatt, og
slik unngå beskatning. Sagt på en
annen måte ønsker Stortinget mer
åpenhet rundt selskapsrapportering.
Ikke fulgt opp
Finansdepartement sendte før jul ut
høringen om land-til-land-rapporte-
ring for skatteformål. PWYP Norge,
mener at departementet har sendt ut
til høring noe helt annet enn det
Stortinget ba om.
– Vi mener Finansdepartement
ikke har fulgt opp det Stortinget har
ønsket i sitt anmodningsvedtak, sier
Thowsen.
Det er stortingsrepresentant og
medlem i finanskomiteen Truls
Wickholm (AP), langt på vei enig i.
– Regjeringen har fått mye
kritikk for sin manglende åpenhet
i det forslaget som ble sendt ut på
høring, og at de ikke går inn for å
synliggjøre alle deler av et selskaps
virksomhet. Da blir det lett for
selskap å gjemme verdier «under
radaren,» forklarer Wickholm.
Selv mener han at regjeringen
skulle gått lenger i sitt høringsfor-
slag.
– Jeg mener de burde gått lenger
når det gjelder å fremme åpenhet,
men nå er jo høringsfristen ute så vi
får vente og se om regjeringen tar de
innspillene de har fått om dette på
alvor. Dette handler jo om åpenhet,
innsyn og å skape skatteregler som
sørger for en rettferdig beskatning.
Jeg vil si dette er en av de viktigste
oppgavene vi har i Stortingets vår
sesjon, og jeg ønsker å bidra til en
reell oppfølging av det regelverket
vi allerede har på dette området,
sier Truls Wickholm.
Internasjonalt regelverk
Også internasjonalt tas det grep for
å hindre skatteflukt og få en mer
rettferdig fordeling av selskapers
inntjening. BEPS er et program
i OECD der det har blitt utarbeidet
et internasjonalt regelverk for
beskatning av multinasjonale selska-
per. Hittil har det ikke vært noe slikt
globalt regelverk. Hensikten er å
pålegge store globale virksomheter
økt kontroll, større dokumentasjons-
byrde og økt skatt. Målet er at selska-
per ikke lenger skal kunne flytte
kostnader og profitt internt mellom
selskaper i samme konsern. I
oktober 2015 la 0ECD frem 15 anbe-
falinger for å hindre skatteflukt og
«Selskapene nyter godt av samfunnet
de er i, men de må også yte sin skatt.»
Mona Towsen, Publish What You Pay Norge
Under radaren.
Uten tilstrekkelig krav
til synliggjøring av virksomheten, blir
det lett for selskaper å gjemme verdier
«under radaren,» mener stortings
representant Truls Wickhom.
ARBEIDSLIV OG SAMFUNN