Table of Contents Table of Contents
Previous Page  25 / 36 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 25 / 36 Next Page
Page Background

N E G O T I A M A G A S I N – 1 / 2 0 1 6

2 5

Optimist og pessimist

Norske politikere sier at skatten må

være «rettferdig» og at det må være

«lik konkurranse.» Samtidig fraviker

norske myndigheter dette når staten

som deleiere i selskap tillater at disse

selskapene bruker skatteparadiser.

Mona Thowsen forklarer det slik:

– Dersom et stort multinasjonalt

konsern betaler lite eller ingen skatt,

så utkonkurrerer de lett lovlydige

selskaper som betaler sin skatt.

Dersom ingen betaler skatt blir det

bare en nedadgående spiral som vil

sørge for at alle ender på bunnen. I

forhold til vanlige skattebetalere er

det jo urettferdig at ansatte som

arbeider i selskaper skal betale skatt

og selskapene ikke. Selskapene nyter

godt av samfunnet de er i, men de

må også yte sin skatt.

Thowsen i PWYP Norge er en

realistisk optimist når det gjelder å få

stanset skatteflukt fremover.

– Jeg er både pessimist og opti-

mist på en gang, forklarer hun.

– Jeg er pessimist med hensyn til

den finansielle ingeniørkunsten som

ser ut til å utvikle seg i en forry-

kende fart. Finansielle instrumenter

brytes opp og det er et problem å

forstå hva som er hva. Dessuten er

dette et tema som er veldig tungt og

vanskelig å forstå, og for allmenn­

heten er det krevende å vite hvordan

man skal gripe inn. Det er et alvorlig

demokratisk problem, sier Thowsen.

– Men i det siste har jeg blitt litt mer

optimistisk, for nå ser vi at dette

temaet også ser ut til å ha kommet

inn i kjernen av norsk politikk og

det er en økende forståelse for at

skatteflukt er en problemstilling med

mange forskjellige dimensjoner som

på ulikt vis griper inn i hverandre,

legger hun til.

Politikere har våknet

Nå har altså politikerne i Norge

våknet og et samlet storting fattet et

anmodningsvedtak for å styrke den

såkalte land-for-land forskriften 19.

juni. 2015. Land-for-land-rapporte-

ring er en rapporteringsstandard

som innebærer at selskaper for hvert

land de opererer i blant annet viser

inntekter, utgifter, fortjeneste, skatt

og antall ansatte. Dagens gjeldende

rapporteringsstandard innebærer

derimot at selskaper kun trenger å

vise tall på samlet nivå. Land-for-

land-rapportering har sitt utspring

i ønsket om å forhindre skatteunn-

dragelser blant annet ved hjelp av

skatteparadiser. Her er vi ved noe av

kjernen av problemstillingen med

skatteflukt. For på denne måten kan

multinasjonale selskaper utnytte sin

flernasjonale tilhørighet til å flytte

overskudd til land med lav skatt, og

slik unngå beskatning. Sagt på en

annen måte ønsker Stortinget mer

åpenhet rundt selskapsrapportering.

Ikke fulgt opp

Finansdepartement sendte før jul ut

høringen om land-til-land-rapporte-

ring for skatteformål. PWYP Norge,

mener at departementet har sendt ut

til høring noe helt annet enn det

Stortinget ba om.

– Vi mener Finansdepartement

ikke har fulgt opp det Stortinget har

ønsket i sitt anmodningsvedtak, sier

Thowsen.

Det er stortingsrepresentant og

medlem i finanskomiteen Truls

Wickholm (AP), langt på vei enig i.

– Regjeringen har fått mye

kritikk for sin manglende åpenhet

i det forslaget som ble sendt ut på

høring, og at de ikke går inn for å

synliggjøre alle deler av et selskaps

virksomhet. Da blir det lett for

selskap å gjemme verdier «under

radaren,» forklarer Wickholm.

Selv mener han at regjeringen

skulle gått lenger i sitt høringsfor-

slag.

– Jeg mener de burde gått lenger

når det gjelder å fremme åpenhet,

men nå er jo høringsfristen ute så vi

får vente og se om regjeringen tar de

innspillene de har fått om dette på

alvor. Dette handler jo om åpenhet,

innsyn og å skape skatteregler som

sørger for en rettferdig beskatning.

Jeg vil si dette er en av de viktigste

oppgavene vi har i Stortingets vår­

sesjon, og jeg ønsker å bidra til en

reell oppfølging av det regelverket

vi allerede har på dette området,

sier Truls Wickholm.

Internasjonalt regelverk

Også internasjonalt tas det grep for

å hindre skatteflukt og få en mer

rettferdig fordeling av selskapers

inntjening. BEPS er et program

i OECD der det har blitt utarbeidet

et internasjonalt regelverk for

beskatning av multinasjonale selska-

per. Hittil har det ikke vært noe slikt

globalt regelverk. Hensikten er å

pålegge store globale virksomheter

økt kontroll, større dokumentasjons-

byrde og økt skatt. Målet er at selska-

per ikke lenger skal kunne flytte

kostnader og profitt internt mellom

selskaper i samme konsern. I

oktober 2015 la 0ECD frem 15 anbe-

falinger for å hindre skatteflukt og

«Selskapene nyter godt av samfunnet

de er i, men de må også yte sin skatt.»

Mona Towsen, Publish What You Pay Norge

Under radaren.

Uten tilstrekkelig krav

til synliggjøring av virksomheten, blir

det lett for selskaper å gjemme verdier

«under radaren,» mener stortings­

representant Truls Wickhom.

ARBEIDSLIV OG SAMFUNN