Negotia | Magasin nr. 2 - 2020

N E G O T I A M A G A S I N – 2 / 3 – 2 0 2 0 1 6 COVID 19 Ahlsell Norge Butikksalg og direkte­ leverandør av verktøy og diverse utstyr Hovedtillitsvalgt Bjørn André Arntsen 230 av rundt 1000 ansatte ble permit­ tert i starten av pandemien. Etter en gradvis normalisering var alle tilbake på jobb i slutten av juni. – Det ble valgt en løsning med i hovedsak 50 prosent permittering, og det fungerte bra. Ingen butikker ble stengt, men noen hadde redusert åpningstid en periode. Vi gjorde umiddelbart omfattende smittevern­ tiltak både i utsalgene og på sentral­ lageret. Salget har nok alt i alt vært litt lavere sammenliknet med i fjor, men det er ikke snakk om mye. Arntsen forteller at situasjonen har gitt interessant erfaring når det gjelder digitale møter og hjemme­ kontor. – Jeg vil si at situasjonen har bidratt til en omstilling på disse områdene, som vi ellers ikke ville ha prøvd ut i samme grad. Både hjem­ mekontor og digitale møter har fungert overraskende bra. Det er ikke bestemt noen permanente løsninger ennå, men dette er disku­ sjonstema i partssamarbeidet. Dialo­ gen med ledelsen har vært god hele veien, og det er en styrke sier Bjørn André Arntsen. Strømmestiftelsen Ideell organisasjon Hovedtillitsvalgt Anne Breivik – Vi har redusert aktivitet i det utad­ rettete arbeidet vårt grunnet nedstenginger i landene vi jobber i, men så langt har vi heldigvis unngått permitteringer, sier tillitsvalgt Anne Breivik. Strømmestiftelsen får midler tildelt fra NORAD som bevilges over statsbudsjettet, resten er midler som organisasjonen selv samler inn. – NORAD har gitt oss fleksibili­ tet ut året. Men vi kjenner per i dag ikke langtidseffekten av situasjonen, sier Breivik. Hun forteller at det var hjemme­ kontor for samtlige ansatte til midten av mai. – Nå er det åpnet igjen med gode smitteverntiltak på kontoret. Det faktum at vi er blitt mer digitale, har medført til at de 11 landene hvor Strømmestiftelsen er etablert nå har kommet mye tettere på hverandre enn tidligere. Gausdal Landhandleri Byggevareleverandør til proff- og privatmarkedet Hovedtillitsvalgt Børre Olsen Da folk gikk hjemme og kjedet seg på vårparten, var det mange som fant på at de skulle pusse opp eller fikse ekstra i hagen. Det merket man hos Gausdal Landhandleri også, men kanskje i noe mindre grad fordi bedriften har størstedelen av omsetningen rettet mot proffmarkedet. – Omkring 70 prosent av omset­ ningen vår går mot proffmarkedet; entreprenører, snekkere osv. Siden det har bremset opp spesielt i større byggeprosjekter og i nybygg av privatboliger, har vi hatt en stagna­ sjon her. Økningen i privatmarkedet veier ikke helt opp, slik at totalen for Gausdal landhandleri viser en liten nedgang, sier tillitsvalgt Børre Olsen. Avdelingen på Otta som han selv er tilknyttet, måtte stenge ned en Permanent hjemmekontor? Tidligere i år var det oppmerksomhet rundt Telenor-ledelsens tilbud om fast hjemmekontor to ganger i uken på frivillig basis. Spørsmålet diskuteres også i andre virksomheter. Se mer om hjemmekontor på side 24 og 25. «Vi har fortsatt noen få permitterte, men det er ikke mange. Det er imidlertid fortsatt usikre tider, og det er vanskelig å si noe om hvordan markedet utvikler seg framover.» Børre Olsen, tillitsvalgt Gausdal landhandleri

RkJQdWJsaXNoZXIy Njc5Ng==