Negotia | Magasin nr. 2 - 2020

N E G O T I A M A G A S I N – 2 / 3 – 2 0 2 0 1 7 «Flere hos oss har vært permittert. Det er gledelig at vi nå alle er på vei tilbake. Vi har i hele perioden hatt tett og god dialog med arbeidsgiver, med faste møter hver onsdag» Heidi Ottarsrud, tillitsvalgt DSV Road ukes tid da korona-en slo til, fordi Sel kommune fikk et særlig høyt antall smitte- og karantenetilfeller helt i begynnelsen av pandemien i Norge. For øvrig ble et hundretalls ansatte i byggevarebedriften permit­ tert i starten. Selv om det ser bedre ut nå er det fremdeles en del usik­ kerhet om hva framtiden vil bringe. – Vi har fortsatt noen få permit­ terte, men det er ikke mange. Det er imidlertid fortsatt usikre tider, og det er vanskelig å si noe om hvordan markedet utvikler seg framover. Kommunikasjonen med ledelsen har vært bra, og bedriften involverer oss tillitsvalgte, så vi er hele tiden godt informert, sier Børre Olsen. Transcom Callsenter Hovedtillitsvalgt Tommy Karlsen Bekkevold Transcom helt sørøst i nye Viken fylke, har klart seg bra i perioden. Den økte bruken av digitale løsnin­ ger har generert mer arbeid for call­ senterbedriften. – Vi har Ice.net som en av våre kunder. I forbindelse med Covid 19 har arbeidsmengden holdt seg stabil med en liten økning, på grunn av at mange rundt i bedriftsnorge måtte omstilles til hjemmekontor. Vi har derfor unngått permitteringer her, sier Negotia-tillitsvalgt Tommy Karlsen Bekkevold. – For å ivareta forsvarlig smitte­ vern, sitter nå halvparten på hjem­ mekontor og resten i Transcom sine lokaler. Jeg opplever at de ansatte har vist omstillingsvilje og har stor forståelse for situasjonen. Alt i alt har vi kommet greit ut av dette så langt, sier klubblederen. DSV Road Spedisjon Hovedtillitsvalgt Heidi Ottarsrud – Flere hos oss har vært permittert. Det er gledelig at vi nå alle er på vei tilbake. Vi har i hele perioden hatt tett og god dialog med arbeidsgiver, med faste møter hver onsdag, sier Heidi Ottarsrud. Klubblederen framhever all den den gode hjelpen de har fått fra arbeidslivsavdelingen i Negotia, og den gode informasjonen som fort­ løpende er gjort tilgjengelig på nett­ siden. – All informasjon og gode råd underveis har vært til stor hjelp for oss i håndteringen av situasjonen. Mange har jobbet fra hjemmekontor og noen gjør fortsatt det. Selv har jeg vært til stede på kontoret i hele perioden. Vi har også vært i en flytteprosess og gleder oss til at alt normaliseres igjen etter hvert. Kongsberg Maritime Utstyrsleverandør til maritim sektor Hovedtillitsvalgt Oddbjørn Myklebust Hos Kongsberg Maritime, som er det største selska­ pet i Kongs­ berg-konsernet, ble det omfattende permittering av ansatte tidlig i perio­ den. En god del mer enn nødvendig, mener hovedtillitsvalgt Oddbjørn Myklebust. – På det meste var 400 ansatte ute i permisjon. På oss tillitsvalgte virket det som om bedriften gjorde utvalget litt overfladisk. De så kanskje ikke så mye på arbeidet den enkelte utfører, men mer på stil­ lingskategorier. Dette har vi uttrykt oss kritisk til overfor ledelsen hele veien. Selskapet leverer tekniske instal­ lasjoner til blant annet båter og skip av de fleste slag; cruisefart, offshore, frakt, slepebåter, fiskefartøy m.m. I alt er det om lag 35 000 enheter world wide å følge opp med service og reparasjoner. – Vi sender vanligvis folk verden rundt. Det kunne vi ikke når koro­ naen kom. Våre ansatte innen «field service engineering» fikk derfor en ganske annen hverdag. Men, i det store og hele har bedriften klart seg bra så langt. Antallet permitterte er nå redusert til rundt 70, sier Myklebust. Han frykter imidlertid langtids­ virkningene for den maritime bran­ sjen hvis covid 19-viruset ikke kommer under kontroll innen rimelig tid. – Vi ser hvordan verftsindustrien og andre deler av næringen sliter. Når det blir stopp for kundene våre, blir det stopp for oss også. Jeg tror vi vil merke dette i både 2021 og 2022, sier Oddbjørn Myklebust. COVID 19

RkJQdWJsaXNoZXIy Njc5Ng==