Negotia | Magasin nr. 2 - 2018

LØNNSFORHANDLINGER N E G O T I A M A G A S I N – 2 / 2 0 1 8 2 1 Større bedrifter er ofte forpliktet til å utarbeide kvartalsrapporter og halvårsrapporter. Disse gir en mer oppdatert beskrivelse av bedriftens økonomiske situasjon. Finnes det slike i din bedrift, er det viktig at dere studerer disse godt. PRODUKTIVITET Det neste kriteriet er produktivitet. Kort sagt beskriver produktiviteten hvor godt bedriften utnytter ressur- sene sine. Hvor mye som blir produ- sert for hver arbeidstime er et aktuelt mål på dette. Hvis det for eksempel produseres like mange varer i etter- kant av en nedbemanning som før – altså med færre ansatte – ja, da har produktiviteten økt. På samme måte vil investeringer i ny arbeids­ besparende teknologi kunne føre til produktivitetsvekst. Økt produktivitet bør gi grunn- lag for økt lønn! Men for funksjonærer er det ikke helt enkelt å måle produktiviteten. Det er fordi arbeidsoppgaver og kravene til kompetanse og ansvar varierer med de ulike stillingene. Derfor er det viktig å vurdere produktiviteten i bedriften som en helhet, og ikke relatert til enkelt­ personer eller avdelinger. Produktivitet kan utrykkes gjennom kvantitative mål som for eksempel antall solgte enheter, bestillinger, betjente kunder eller faktureringsgrad. Men produktivitet kan også måles i kvalitet, ved å se på servicegrad, kundetilfredshet og andre aktuelle forhold. FRAMTIDSUTSIKTER Når det gjelder det tredje kriteriet – bedriftens framtidsutsikter – vil det fort kunne være uenighet lokalt. I forbindelse med lønnsforhandlin- gene ser bedriften gjerne mørkere på framtiden enn hva de tillitsvalgte gjør. Hovedregelen er at framtids­ utsikter bør handle om forholdsvis nær framtid og om ting vi vet er på trappene. Antagelser og synsing om mørke skyer i horisonten langt fram i tid er ikke relevant diskusjonstema i lønnsforhandlingene! Styrets beretning i årsrapporten er en god kilde også i denne sammenhengen. Den skal inneholde bedriftens syn på framtidige utfor- dringer og usikkerhetsfaktorer. Også budsjettet skal gi en klar pekepinn på hva bedriften oppfatter som opp­ nåelig inntjening i tiden framover. Andre kilder kan være uttalte muligheter for vekst, vedtatte strate- gier og ordrebeholdning. Dessuten vil større investeringer i nytt utstyr være et signal om at bedriften har et positivt syn på fremtiden. KONKURRANSEEVNE Så kommer vi til konkurranseevnen. Her er det snakk om bedriftens evne til å selge produkter eller tjenestene sine i konkurranse med andre. Økte markedsandeler er et tydelig mål for økt konkurranseevne. Andre faktorer kan være høyere kompetanse blant de ansatte, nye produkter, investeringer i nytt utstyr, medarbeidertilfredshet, varepriser eller valutakurser. Teksten i artikkelen er basert på Negotias instruksjonsfilm om de fire kriteriene De fire kriteriene står sentralt i bestemmelsene om lokale lønns­ forhandlinger i funksjonæravtalene Negotia har med arbeidsgiver­ organisasjonene NHO og Virke, og i overenskomsten med Spekter. Kriteriene er bedriftens: økonomi, produktivitet, framtidsutsikter og konkurranseevne. For tillitsvalgte og forhandlingsutvalg er det viktig å være bevisst på hvordan kriteriene skal «håndteres» under de lokale lønns­ forhandlingene med bedriftens arbeidsgiver. FAKTA En god regel For tillitsvalgte og forhandlingsutvalg ved lønnsoppgjør: Hvis en bedrift har råd til å gi rause aksjeutbytter eller lønne lederne bedre, har den også råd til å gi de ansatte høyere lønn. Hvis bedriften oppnår gode resultater, skal våre medlemmer ha sin rettmessige andel av de verdiene de har vært med på å skape.

RkJQdWJsaXNoZXIy Njc5Ng==