Negotia | Magasin nr. 1 - 2020

FAGAKTUELT N E G O T I A M A G A S I N – 1 / 2 0 2 0 2 7 Nils Blomhoff, assisterende forhandlingssjef og advokat i Negotia Kartlegging av lønn Fra nyttår er arbeidsgivere i virk- somheter med mer enn 50 (20) ansatte, som en del av undersøkelsen knyttet til risiko for diskriminering (se første strekpunkt ovenfor), forpliktet til å foreta en kartlegging av lønnsforholdene fordelt etter kjønn. Det er også nytt at bruken av ufrivillig deltidsarbeid skal kart­ legges. Lønnskartleggingen skal foregå annethvert år, og disse elementene må være med: – Kartleggingen skal være basert på kvantitative data og alle ansatte skal med. – Arbeidsgiver skal dele inn lønns- kartleggingen i stillingsgrupper eller annen hensiktsmessig inndeling. De ansatte skal sikres mulighet til å delta i vurderingen av hvilke grupper som skal i hvilken stillingskategori. – Lønnskarteleggingen skal være basert på sammenlikning mellom lønnsopplysninger (gjennom- snitt) mellom kvinner og menn i de respektive stillingsgruppene. – Det skal oppgis andelen kvinner og menn i hver kategori, noe som også vil gi en oversikt over hvor i bedriftshierarkiet menn og kvinner er innplassert. – Det skal gjøres kartlegging av likt arbeid og arbeid av lik verdi. – Alt arbeidsvederlag skal tas med (fastlønn, bonus, goder m.m.) og kan oppgis sammen eller hver for seg. Ansatte har innsynsrett Virksomhetens ansatte og de tillits- valgte har krav på innsyn i resulta- tene av lønnskartleggingen, også når resultatene ikke kan anonymiseres. Opplysningene kan bare gis i den utstrekning de er nødvendige for å undersøke om det foreligger ulovlig forskjellsbehandling ved lønnsfast- settelsen. Det er virksomheten som vurderer dette, men terskelen for å innvilge innsynsbegjæring skal ikke være for høy. Den som mottar lønnsopplysnin- ger har taushetsplikt, og skal under- skrive taushetserklæring hvis opplysningene ikke er offentlige. For øvrig skal virksomheten redegjøre for den faktiske tilstanden når det gjelder kjønnslikestilling i årsberetningen. Mindre regn- skapspliktige virksomheter som ikke har en plikt til å levere årsberetning, skal gi redegjørelsen i et annet offentlig dokument. Likestillings- og diskrimine- ringsombudet arbeider nå med å utvikle veileder og elektroniske skje- maer som skal gjøre det enklere for virksomhetene å rapportere. Likestillingspolitisk verktøy Negotia håper kravet om lønnskart- legging vil bli et viktig likestillings- politisk verktøy som kan bidra til å redusere lønnsforskjellene mellom kvinner og menn. Det vil gi arbeids- giverne en bevissthet om eventuelle skjevheter, og det vil gi de tillits- valgte innsyn i lønnsnivå og lønnsut- vikling i virksomheten til bruk i likestillingsarbeidet. Vi i Negotia oppfordrer våre tillitsvalgte til å bruke det nye verktøyet aktivt! «Virksomhetens ansatte og de tillitsvalgte har krav på innsyn i resultatene av lønnskartleggingen, også når resultatene ikke kan anonymiseres.» Lovendringer om varsling Fra 1. januar er det også gjort endringer i arbeidsmiljølovens kapittel om varsling. Endringene innebærer en lovfesting av innholdet i begre- pene «kritikkverdige forhold», «forsvarlig fremgangs- måte» og «gjengjeldelse», som er sentrale i varslings- regelverket. Hensynet til et godt ytringsklima tas inn i arbeidsmiljølovens formålsbestemmelse og varslings­ bestemmelsenes virkeområde utvides til å omfatte visse grupper som ikke er arbeidstakere. Arbeidsgiver pålegges plikter i forbindelse med mottak av varsel. Arbeidsgiver skal for det første sørge for at varselet blir undersøkt innen rimelig tid, og for det andre påse at den som har varslet har et fullt forsvarlig arbeids- miljø. Det innføres også et objektivt erstatningsansvar for økonomisk tap etter gjengjeldelse.

RkJQdWJsaXNoZXIy Njc5Ng==