Negotia | Magasin Nr. 4 - 2020
N E G O T I A M A G A S I N – 4 / 2 0 2 0 5 Administrasjonen er klar! Et framsynt forbundsstyre besluttet allerede i august å be administrasjonen legge til rette for et heldigitalt landsmøte. Min påstand er at gjennom føringen av Negotias lands møte 2020 holdt et høyt nivå, ikke minst takket være dyktige medarbeidere i vår administrasjon. Og sånn bør det også være. Lands- møtet vedtok at Negotias hovedmål de neste tre årene skal være å bli den foretrukne fagforeningen for ansatte i privat næringsliv og frivillig sektor. Det stiller krav til oss som jobber i administrasjonen. Vår ambisjon er at kvaliteten på det arbeidet vi er satt til å gjøre skal være minst på høyde med det som andre forbund leverer. Hver måned betaler våre medlem- mer sin kontingent. De kan med rette kreve at forbundet stiller opp for dem når de trenger hjelp. En stor del av den hjelpen avhenger av administrasjonen. Vår administra- sjon bistår med individuell rådgiving og juridisk bistand til medlemmer og tillitsvalgte. Vi jobber sammen med den valgte forbundsledelsen med de sentrale tarifforhandlingene. Og vi bistår under forhandlinger på enkeltbedrifter. En moderne fagforening. For mange er dette det viktigste bidraget en fagforening skal gi medlemmene. Men en moderne fagforening må også gjøre mye mer. Vi jobber tett sammen med YS og de andre forbundene for å påvirke lover og regler myndighetene har ansvaret for, og som berører våre medlem- mer. Permisjonsregler har for eksem- pel vært et sentralt tema i disse koronatider, men kanskje like viktig er at arbeidsmiljøloven er utformet slik den skal. Vi skal også være talerør i nærings- og samfunnspolitiske saker av betydning for våre medlemmers situasjon. Mange virksomheter har kommet seg godt gjennom pande- mien, men for oss har fokuset vært å bedre situasjonen for de næringene som har slitt, og som har hatt behov for de tiltakspakkene Stortinget har behandlet i året som har gått. I arbei- det med å påvirke i disse prosessene har våre tillitsvalgte og forbundsle- delsen hatt behov for hjelp til å beskrive fakta, og til å formulere krav. Dette er det administrasjonens jobb å legge til rette for. I samarbeid med tillitsvalgte som representerer de ulike bransjene, har Negotias syn blitt løftet fram. Gjør de tillitsvalgte gode. Det er våre tillitsvalgte som står nærmest medlemmene. All erfaring tilsier at den jobben de gjør er avgjørende for at vi som forbund skal lykkes. Og for at de skal kunne gjøre sin jobb, trenger de både kompetanse og nett- verk. Gjennom kurs og webinarer kan administrasjonen bidra til begge deler. På kursene får våre tillitsvalgte den grunnleggende kunnskapen de trenger for å håndtere utfordringene de møter ute i sine bedrifter. Sam tidig treffer de andre tillitsvalgte og kan danne gode nettverk som de drar nytte av i arbeidet for medlem- menes beste. Selv om det har vært mer krevende i disse tider, er dette veldig viktig for at de tillitsvalgte lokalt skal lykkes. Enda bedre fordeler. Det å være medlem i en fagforening skal også gi noen tydelige fordeler av økonomisk art. Negotia tilbyr derfor et bredt spekter av slike gunstige medlems- fordeler. Siste skuddet på stammen er at vi sammen med YS og noen av de andre forbundene, har framfor- handlet et svært gunstig tilbud til de av våre medlemmer som ønsker å ha bedre kontroll på sin pensjonsspa- ring. På nyåret får alle arbeidstakere egen pensjonskonto. Mange tenker nok at de slår seg til ro med de ordningene arbeidsgiver har. Men fordi vi har stått sammen har vi hatt mulighet til å forhandle fram bedre løsninger, som vi håper mange av medlemmene vil benytte seg av. Å drive en moderne fagforening krever kompetanse, og det krever engasjement. Vi som jobber i admi- nistrasjonen i Negotia anstrenger oss hele tiden for å sikre at vi har den kompetansen som trengs for å gi våre medlemmer det beste tilbudet de kan få. Vi har satt i gang et arbeid for å omstille måten vi jobber på. Og vi har investert i mer moderne verktøy for å bli et enda bedre serviceapparat. Landsmøtet har nå vedtatt en ny politisk plattform og en ambisiøs strategisk plan for de neste tre årene. Engasjementet vårt trenger du i hvert fall ikke tvile på. Vi er klare til å gjøre vår del av jobben. Tore Hansen, generalsekretær i Negotia – Vi som jobber i administrasjonen i Negotia anstrenger oss hele tiden for å sikre at vi har den kompetansen som trengs for å gi våre medlemmer det beste tilbudet de kan få, skriver generalsekretær Tore Hansen. Foto: Terje Bergersen ORGANISASJON
RkJQdWJsaXNoZXIy Njc5Ng==