Negotia | Magasin Nr. 4 - 2020

N E G O T I A M A G A S I N – 4 / 2 0 2 0 1 0 FORNYET PLANVERK Negotias landsmøte 14. og 15 november vedtok to nye strategidokumenter. Strategisk plan (STP) beskriver målene for de nærmeste tre årene, mens politisk plattform omhandler de litt lengre linjene. Vi gjengir her utdrag fra de to dokumentene. STRATEGISK PLAN Gjelder for 2020–2023 Negotia skal være den foretrukne fagforening for ansatte i privat næringsliv og frivillig sektor. Delmål 1 Negotia skal ha en årlig vekst i antall medlemmer på minst to prosent. Aktivt bruke egne og offentlig tilgjengelige data for å analysere årsaker til inn- og utmelding. Målrette markedsinnsatsen, særlig rettet mot yngre arbeidstakere. Etablere en helhetlig treårig kampanje for å rekruttere flere medlemmer. Utrede muligheten for innføring av ulike kategorier av indi- viduelt medlemskap. Ha en åpen holdning til mulige allianser som kan bidra til å gi medlemmene økt innflytelse. Ta initiativ til nytt samarbeid mellom arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene om behovet for å heve organisasjons­ graden. Delmål 2 Negotia skal ha de mest fornøyde medlemmene i YS. Videreutvikle tariffavtalene i takt med utviklingen i arbeidslivet. Vise eksempler på at medlemmene over tid oppnår god lønnsutvikling. Etablere samarbeid med ulike tilby- dere av etter- og videreutdanning. Målrette innsatsen mot tilbud medlemmene mener er viktigst. Måle systematisk medlemmenes tilfredshet, og gjøre løpende juste- ringer av tilbud og prioriteringer. Delmål 3 Negotia skal ha tillitsvalgte som har en sterk posisjon og innflytelse på egen arbeidsplass. Modernisere tillitsvalgtopplæringen og vektlegge tillitsvalgtes rolle i virk- somheten. Ta digitale læringsplatt- former aktivt i bruk. Tillitsvalgte må ha medbestemmelse når virksomhe- ter innfører maskinlæring og kunstig intelligens. Bygge ut arenaer for utveksling av kunnskap og erfaring mellom tillitsvalgte. Spesifisere tilbu- det til medlemmer uten lokale tillits- valgte. Egne tilbud rettet mot tillitsvalgte og medlemmer som er ansatt i internasjonale konsern. Etablere lokale samarbeidsprosjekter mellom lokale tillitsvalgte og bedriftsledelse. Delmål 4 Negotia skal være en tydelig og rele­ vant aktør i samfunns- og nærings­ politiske saker. Ta en tydelig posisjon som talerør for ansatte i privat sektor. Løfte debatten om kompetanse som nøkkelen til framtidig jobbtrygghet. Etablere 6-8 bransjeforum med særlig ansvar for å gi innspill til forbundsledelsen på nærings­ politiske temaer. Eget program for å styrke kompetansen til tillitsvalgte innen næringspolitikk og kommuni- kasjon. Ta eierskap til 4-6 større næringspolitiske temaer og være synlig i det offentlige ordskiftet knyttet til disse. Aktiv rolle i disku- sjonen om et bærekraftig næringsliv, og det grønne skiftet. Jobbe for et inkluderende arbeidsliv, fritt for trakassering og inkludering. Delmål 5 Negotia skal ha en kompetent, serviceinnstilt og effektiv administra­ sjon, med et godt arbeidsmiljø. Etablere en tydeligere førstelinje- funksjon i administrasjon for raskere og mer profesjonell håndtering av henvendelser. Kompetanseprogram for ansatte i Negotia som sikrer at alle medarbeidere er faglig oppdatert og har tilstrekkelig kunnskap til å ta i bruk teknologiske løsninger og effektive arbeidsformer. Utvikle en strategi for digital transformasjon. Utvikle og innføre et lederutviklings- program som sikrer en helhetlig lederpolicy. Inngå samarbeid med andre YS-forbund for å utvikle prosjektlederkompetanse. ORGANISASJON

RkJQdWJsaXNoZXIy Njc5Ng==