Negotia | Magasin nr. 4 -2019

N E G O T I A M A G A S I N – 4 / 2 0 1 9 3 4 Jobben min er veldig variert. Ingen dager er like. Det er det som gjør den så spennende. Jeg har ansvaret for mange sider av bryggeriets profile- ring. En av dem er å følge opp sponsoratene, det vil si forskjellige aktiviteter som Mack støtter lokalt og i lands- delen. For eksempel Tromsø Idrettslag og Bodø Glimt innen det sportslige og Tromsø internasjonale film­ festival på kultursiden. Dessuten har jeg hovedansvaret for messer og festivaler, som vi er leverandør til. Det kan blant annet innebære å holde ølkurs for arrangørene. Da viser vi fram og fortel- ler om de forskjellige øltypene, og serverer smaksprøver. Jeg liker veldig godt denne utadvendte delen av jobben, og at det er en god miks av innearbeid og utearbeid. Det blir en del reising, også litt utenlands. I oktober var vi for eksempel med på en mat og drikkefestival i Köln i Tyskland. I markedsavdelingen er vi to personer. Den andre har hovedansvaret for produktutvikling, men vi overlapper hverandre en del og samarbeider om mye. Jeg har også ansvaret for utvikling av reklamemateriell. Mye utvikler vi «på huset», men samarbeider også med byrå. Det er forresten litt spesielt å lage reklame og planlegge kampanjer for et produkt det ikke er lovlig å drive reklame for. Men det stiller bare ekstra krav til kreativite- ten, og gjør jobben enda morsommere. I tillegg er sosiale medier mitt ansvar. Der må man henge med i den tekno- logiske utviklingen, men det får man bare lære seg. Jeg har hatt denne jobben i 11 år. Før det drev jeg med helt annet arbeid. Men så bestemte jeg meg for å begynne på BI og ta bachelor i markedsføring med spesialisering innen bedriftsutvikling. Så fikk jeg et vikariat hos Mack, og seinere fast jobb. Jeg opplever at jeg med dette skiftet fant min hylle i arbeidslivet. Sam­ tidig tenker jeg at det var nyttig å ha med seg erfaring fra annen type arbeid. Via jobben har jeg faktisk også flere styreverv. Jeg er styremedlem i Smaksfestivalen lokalt og i Midnight Sun Marathon. Ja, det blir veldig variert, altså. Og veldig givende og morsomt! Det er hard konkurranse i bransjen. Utfordringene for et selvstendig, familieeid bryggeri er derfor mange. Det var en sprek satsing da grunnlegger Ludwig Mack etablerte bryggeri her på nordkalotten tilbake i 1877, altså for 142 år siden. Det må jeg si! Men vi tar utfordringene og klarer oss godt. Vi er i vekst. Det har vært en rivende utvikling når det gjelder øl de seneste årene. Da jeg begynte i 2008 gikk det mest i de tradisjonelle øltypene. Nå er det snakk om et helt annet og mer mangfoldig sortiment. Vi har forresten også etablert vårt eget mikrobryggeri her hos Mack, og er medeier i det nokså nye Svalbard Bryggeri. Vi er stolte av å holde posisjonen verdens nordligste ølbryggeri. Og ikke minst av produktkvaliteten vår, hvor hovedingrediensen fortsatt er rent arktisk vann fra Lyngsalpene. - Ingen dager er like Negotia-medlemmer forteller med egne ord om jobben og arbeidsplassen sin JOBBEN MIN HVEM: Kristin Ballovarre HVA: Trade marketing sjef HVOR: Macks Ølbryggeri, Tromsø (FORTALT TIL REDAKSJONEN) ’’

RkJQdWJsaXNoZXIy Njc5Ng==