Negotia | Magasin nr. 4 -2019

N E G O T I A M A G A S I N – 4 / 2 0 1 9 2 5 INNLEGG ansatte forstår hvorfor endringen er nødvendig. Lag en strategi: «hvor står vi, hvor skal vi». Og så er det viktig at en endring får «sette seg» før en ny endringsprosess blir satt i gang. Ulik opplevelse Den daglige driften må gå sin gang, mens endringen pågår. Hyppige endringer kan gjøre de ansatte mer mottakelige, men kan også føre til tap av motivasjon, med tap av nøkkelpersonell, kunder og anseelse som resultat. Og endringer oppleves ofte ulikt av ledelsen og de ansatte. Ansatte med liten endringserfaring har stort behov for å få vite hvorfor endringen er nødvendig. De endringsdyktige har trygghet på at kompetansen deres er verdifull, og kan benyttes videre. Å la folk være i en fast stilling uten endringer over tid er veldig produktivt, frem til den dagen endring blir tvingende nødvendig. Da stopper de helt opp. De endrings- vante takler usikkerhet bedre og forstår budskapet raskere. De vet at de ikke trenger å involvere seg så mye, gitt at de tillitsvalgte ivaretar interessene deres. Før en endring planlegges eller settes i gang, må ledelsen se på bedriftens endrings- historikk, for å unngå at tidligere feilgrep blir gjort om igjen. Lørdagsprogrammet ble avrundet med Trond Viggo, og et hyggelig tilbakeblikk på ungdomstiden. Tilbakemeldingene fra deltagerne har vært svært positive, og det varmer selvsagt arrangørene å høre at «dette var fullt på høyde med Negotia-konferansen»! Vi gleder oss allerede til neste år! Helge J. Nilsen sekretær Negotia avd. Bergen 20. september 2019 reiste 58 medlem- mer i Negotia Oslo & Omegn på avde- lingens første – men helt klart ikke siste – medlemstur til det store utland. Valget vårt hadde falt på Warszawa, og med god hjelp fra reisebyrået kom vi oss ned til Polen, hvor vi ble hentet av en hyggelig guide med buss. På turen inn til hotellet vi skulle bo på fikk vi en fin innføring i Warszawas historie og severdigheter. Mens vi ventet på å få rommene gikk vi i samlet flokk inn til gamlebyen med alle sine sjarmerende bygg og mange kafeer og restauranter. Der splittet vi litt opp for tørt og vått på egen hånd, med værgudene på vår side. Vi hadde ikke noe faglig på programmet denne gangen, nå skulle vi bare kose oss sammen og bli kjent med nye «Negotianere». Det var veldig hyggelig å se både gamle kjente og nye ansikter på turen! Noe reiste i flokk og noen reiste alene, men jeg tror alle følte seg inkludert og ivare- tatt. Humøret var det ingenting i veien med hos noen. Warszawa viste seg å være veldig annerledes enn det jeg og flere forventet – definitivt til det bedre. Nydelige gamle bygg side om side med hypermoderne skyskrapere og mye kobber. Parkene var et kapittel for seg selv, og vi hadde trengt en ekstra dag kun for dem. I tillegg var det veldig bra shoppingmuligheter, og med en reiseleder som har svart belte i den slags, så ble det full utnyttelse av all bagasjen vi hadde fått med på billetten! Mange av oss tok «Hop on hop off» turistbussene, og det var helt genialt. Det gjorde at vi fikk med oss veldig mye som vi nok ellers ikke ville visst om engang. Dette var første, men helt sikkert ikke siste, gang vi organiserer en slik tur for våre medlemmer. Alle koste seg, og mange ga tydelig beskjed om at de allerede ville melde seg på neste tur – før vi i det hele tatt har landet sted og opplegg! Det er moro for oss i avdelingsstyret å arrangere medlemstur når responsen er så god. Anette Light, styremedlem i Negotia Oslo & Omegn, og reiseleder for medlemsturen Oslo på medlemstur til Warszawa Foto: Anette Light

RkJQdWJsaXNoZXIy Njc5Ng==