Negotia | Magasin nr. 4 -2019
N E G O T I A M A G A S I N – 4 / 2 0 1 9 2 3 – 85 prosent av lederne oppgir at de vil investere betydelig i dette de nærmeste tre årene, sier Berg. Kunstig intelligens vil være en viktig driver for automatisering, men har noen utfordringer knyttet til seg. – Det er ikke alltid så lett å forstå hvordan resultatet blir slik det blir. Det er rett og slett vanskelig å etter- prøve det dataprogrammene gjør, fordi man ikke forstår prosessen. Programmene er også avhengig av gode data. Hvis de er skeive, eksem- pelvis med fordommer innebygd i seg, vil også algoritmene bli fordomsfulle. Et dataprogram har heller ingen etisk forståelse. Dette må programmeres inn, sier Berg. Kunstig intelligens vil både auto- matisere arbeidsoppgaver og skape helt nye tjenester. Berg dro blant annet fram behovsbasert vedlike- hold, som vil kunne redusere vedli- keholdskostnadene i oljebransjen med mellom 10 og 50 prosent. I tillegg vil også nedetiden reduseres kraftig. – Rekruttering er et annet område, der det vil være mulig å få en nøytral vurdering av kandidatene, der utvelgelsen ikke påvirkes av ubevisste preferanser. Og innen helse ser vi allerede at man har kommet langt innen diagnostisering av kreft, sier Berg. Stemmestyring og digitale assistenter Datamaskinene begynner å knekke språkkoden. Det åpner en rekke muligheter, og vi er bare i starten på bruken av digitale assistenter. Det amerikanske konsulentselskapet Gartner spår at gjennomsnittsperso- nen neste år vil ha flere samtaler med roboter enn sin ektefelle. Såkalte chatbots er dataprogrammer som kan prate med folk i en chat. Denne teknologien vil bety mye for kundebehandling i framtiden. Det anslås at 30 prosent av nettsøkene vil forgå uten skjerm neste år. – I dag er digitale assistenter først og fremst i bruk i hjemmet. Men det er stort potensiale også på arbeids- plassen. En digital assistent vil kunne ta diktat og skrive referat på en meget nøyaktig og god måte. Det vil kunne frigjøre tid for helseperso- nell og folk som jobber mer admi- nistrativt. Det vil også kunne utvikles samtaleroboter, som eksem- pelvis kan gi samtaleterapi mot depresjon, sier Øystein T. Berg. Fysiske roboter og droner Fremskritt innen sensor- og bilde- analyse vil gjøre det mulig å ta robo- tene ut av fabrikkene og inn i folks hverdag. Robotene vil i økende grad kunne avlaste og supplere oss på fysiske oppgaver som så langt er forbeholdt mennesker. – Transportbransjen er et viktig område her, med selvkjørende biler og droner som kan transportere både mennesker og varer. Berg mener droner også vil kunne gjøre en viktig jobb i forhold til inspeksjon og redning. Og roboter vil kunne avlaste med tunge løft og lignende i helsevesenet. – Spørsmålet er om vi vil stole på robotene? Og det må mye regulering på plass før dette kan rulles ut i full skala. For hvem har ansvaret når en robot feiler? spør han. Ikke erstattet Selv om teknologi vil bety mye for fremtidens jobber, er det svært få hele stillinger som forsvinner, mener Berg. – Teknologi vil kunne avlaste enkeltoppgaver. Det betyr omstilling og krevende prosesser. Spørsmålet er hvordan arbeidsgiverne klarer å bruke den kapasiteten som blir frigjort. Mennesker har noen kompetanser som gjør oss unike og som må utnyttes. Vi er kreative og har skaperkraft, vi er informa- sjonskyndige og forstår hva som er riktig og relevant, vi har fordypningsevne der vi klarer å jobbe forbi kjedelighetspunktet og vi er sosiale. Sosial kompetanse vil være viktig også i framtiden, slår Øystein T. Berg fast. n Se opp – dronene kommer!
RkJQdWJsaXNoZXIy Njc5Ng==