Negotia | Magasin nr. 4 -2019

N E G O T I A M A G A S I N – 4 / 2 0 1 9 1 8 PERSPEKTIV. Økonomiforbundets daglige leder Rune Martinsen åpnet fagdagen med å vise en plansje fra 2005 med fokus på regnskapsbransjens framtid. – Det har vært snakket om det digitale skiftet i lang tid, men bransjen er nok ikke helt ferdig skiftet ennå, sier han. «Det blir færre og færre fysiske bilag, det meste foregår nå elektronisk og ligger der ute i skya et sted.» Oppfølging og påvirkning Økonomiforbundets medlemsmasse har i mange år ligget stabilt rundt 1500 pluss minus. Det typiske medlemmet er en ansatt på et regn- skapskontor. På spørsmålet om hvorfor man skal være medlem, svarer Kari Høidalen dette: – Vi er den eneste fagforeningen for regnskapsførere i Norge. Vi driver faglig oppfølging overfor medlemmene gjennom ulike kurs og har relevante tarifftilbud via tilslutningen til Negotia. Dessuten er Økonomiforbundet aktivt til­ stedeværende i mange offentlige institusjoner. Vi er stadig i møter med Skatteetaten, Altinn og Brønnøysundregistrene. På den måten kan vi påvirke på arenaer hvor avgjørelser tas, og jo flere vi er desto større trykk kan vi legge bak våre innspill og krav. Medlemspotensialet er stort, og som de fleste andre skulle Høidalen gjerne hatt trylleformelen som gjorde at flere organiserte seg. – Den har vi dessverre ikke. Men jeg tror det beste vi kan gjøre er å sørge for å ha mest mulig fornøyde medlemmer. Stabiliteten viser vel at vi lykkes ganske godt med det. Og så har vi alltid ambisjoner om å vokse, både på kort og lang sikt, pluss noen strategiske tanker som vi ikke kan røpe foreløpig, sier Økonomiforbundets styreleder Kari Høidalen. n REPORTASJE

RkJQdWJsaXNoZXIy Njc5Ng==