Negotia | Magasin nr. 4 -2019

N E G O T I A M A G A S I N – 4 / 2 0 1 9 1 3 på noen grunnleggende sannheter som alle på jobbjakt må være klar over. – CV-en er helt sentral, den leses alltid før søknadsbrevet. Og den må spisses, som betyr at innholdet tilpasses til den jobben du søker. Som rekrutterer bruker jeg i snitt ti sekunder på å lese en CV. Sånn er det bare når du skal gå igjennom bunker med kanskje 50-60 søknader eller enda flere. Er CV-en dårlig satt opp og framstår som diffus, så er du ute. Nådeløst? Ja, men likevel sant. Det er ti sekunder som avgjør om du kommer i betraktning til jobben eller ikke, sier Andreassen, og legger til at man også bør ha bilde på CV-en. – Ikke for å vise hvor pen eller kjekk du er, men for at den som rekrutterer skal huske deg og kjenne deg igjen. Kompetanse og resultater LinkedIn er som Andreassen sier CV-en din på nett. Prinsippene for oppsett og innhold blir derfor mye det samme. Det handler om å være konkret og framheve den faglige kompetansen du har og hvilke resul- tater du har oppnådd. – Skriv for eksempel at du kan økonomi og regnskap, forhandlinger, salg eller prosjektledelse. Det er disse søkeordene som er interessante for dem som leter etter gode kandidater når en jobb skal besettes. Det er også viktig å ha mange kontakter, i den sammenhengen gjelder det å ikke tenke for smått. – Det viktigste er å ikke være beskjeden. Ikke tenk at folk ikke vil legge deg til som kontakt. Send en henvendelse til alle du kjenner og til dem du på en eller annen måte har vært i kontakt med. Stort sett alle legger deg til, særlig hvis du legger inn en personlig hilsen. Et nettverk med mange kontakter gir deg en bredere flate med tilsvarende større sjanse for at akkurat din profil blir lagt merke til der ute, sier Anne Røren Andreassen. 1. Bruk bilde Det er lurt å bruke bilde. Det gjør at de som ser profilen din husker deg bedre og kjenner deg igjen. 2. Vær bevisst på søkeord Bruk ord som beskriver kompetansen din og som er søkbare – for eksempel kundekontakt, forhandlinger, salg, økonomi, prosjektledelse etc. 3. Beskriv jobb og resultater Beskriv jobben du har, hva du er god på og hvilke resultater du har oppnådd. Alle har resultater å vise til! 4. Legg inn anbefalinger Du bør ha tre-fire anbefalinger på profilen din – fra jobber eller for eksempel frivillighetsarbeid. Er du nyutdannet uten mye arbeidserfaring vil anbefaling fra veileder ved studiet også være relevant. 5. Utvid nettverket Å ha mange kontakter er alltid positivt. Over 500 bør være et mål. 5 TIPS til Linked In -profilen din FENGET. Negotia avdeling Oslo & omegn traff et åpenbart behov da de tilbød medlemmene kurs i bruk av LinkedIn. Fra venstre: Anne Røren Andreassen (kursleder) og Wenche Nitteberg, Anette Light og Erik Stang Hotvedt fra avdelingsstyret. Kilde: Jegfikkjobben.no

RkJQdWJsaXNoZXIy Njc5Ng==