Negotia | Magasin nr. 3 - 2018
N E G O T I A M A G A S I N – 3 / 2 0 1 8 5 TEKST OG FOTO: TERJE BERGERSEN De tre andre er Finansforbundet, Delta og Parat. Forbundene har vært i dialog i et drøyt år. Målet er et nærere samarbeid som i sin tur skal gi et bedre tilbud til medlemmene. Hvem organiserer hvem? En av utfordringene i YS er teig delingen mellom forbundene, det vil si hvem som skal organisere hvem. – Dette tror jeg er et problem alle hovedorganisasjoner for arbeids takere kjenner til. Det er vanskelig å unngå at man fra tid til annen trår over i hverandres bed. Problemet er at dette ikke styrker YS. For både medlemmer og mulige medlemmer ville det vært bedre om de enkelte forbundene hadde vært tydeligere på hvilke arbeidstakere de retter seg mot. I tillegg bør vi bli bedre på å sluse medlemmer videre til et annet aktuelt YS-forbund i tilfeller hvor det er aktuelt, sier Negotias forbundsleder Monica A. Paulsen. Hun mener det er viktig å ha en åpen dialog for å finne bedre løsninger på sikt. – Vi som er ledere i de fire forbun dene møtes jevnlig til samtaler. Vi er enige om hvilken retning vi bør bevege oss i, sier Paulsen. Kommunisere budskapet Det er et faktum at organisasjons graden blant arbeidstakere i Norge synker. Etter å ha ligget på litt over 50 prosent i flere år, viser statistikken at den nå har bikket under dette. – Det er særlig vi i privat sektor som sliter. Selv om antallet organiserte faktisk øker fordi det blir flere sysselsatte, er det absolutt ikke bra at prosentandelen faller. Det er ikke tvil om at det organi serte arbeidslivet er en viktig grunn til at vi har det så bra i dette landet, og det store spørsmålet for fagbevegelsen er hvorfor ikke flere ser dette. – Jeg mener vi har et klart budskap, men skulle gjerne hatt svaret på hvordan vi kan kommunisere det tyde ligere. Det kan vi kanskje kan vi finne ut mer av det hvis forbundene sam arbeider bedre, sier Negotia-lederen. Ny medlemstjeneste En ting som er i ferd med å materiali sere seg som følge av YS-samarbeidet er etablering av en ny digital tjeneste hvor medlemmer kan få hjelp til å bli mer bevisste på egne kvalifikasjoner. (Her er ikke Finansforbundet med, fordi de allerede har et liknende tilbud). – Behovet for omstilling øker og da er det viktig at den enkelte er i stand til å vurdere både egen motivasjon, sterke og svake sider og læringspreferanser. Den nye medlemstjenesten er et verktøy for nettopp dette. Det lanseres nå i høst, og vi kjører det i første omgang som et prøveprosjekt i ett år. – Dette blir spennende, sier Monica A. Paulsen. n Er i dialog. Forbundsledere på Negotia-konferansen i september. Fra venstre: Pål Adrian Hellmann, Finansforbundet; Hans-Erik Skjæggerud, Parat; Erik Kollerud, Delta og Monica A. Paulsen, Negotia. Panelleder Håkon Skahjem. Tettere samarbeid i YS Fire forbund i YS samarbeider om nye tilbud til medlemmene. Negotia er blant dem.
RkJQdWJsaXNoZXIy Njc5Ng==