Negotia | Magasin nr. 3 - 2018

personvernloven som mange refererer til som GDPR, trådte i kraft 20. juli i år, og krever ikke særskilt samtykke fra hvert medlem på nytt. Som tillitsvalgt skal du ha krav på å vite medlemmenes lønn i tråd med tariffavtalens bestemmelser. Hvis bedriften står på sitt og nekter å levere ut disse opplysningene, så må dere få skrevet en protokoll som viser hva dere er uenige om og deretter sende den inn til oss så vi kan ta tvisten videre. Anne-Lene Imøtegåelse av skriftlig advarsel Spørsmål: I forrige uke mottok jeg en skriftlig advarsel. I advarselen står det flere ting som ikke stemmer, for eksempel at jeg har avspasert flere timer enn jeg har krav på og at jeg har unnlatt å utføre enkelte av arbeidsopp­ gavene mine. Hva bør jeg gjøre? Svar: I situasjoner hvor man er uenig i en advarsel fra arbeidsgiver, så har man typisk to typer innsigelser: 1) ikke enig i arbeidsgivers fremstilling av sakens faktum 2) ikke enig i arbeidsgivers sanksjon/reaksjon. Hvis du er uenig i arbeidsgivers fremstilling av saken og/ eller sanksjonene du er ilagt av arbeidsgiver, bør du imøtegå advarselen. Av bevishensyn bør du si til arbeids­ giver at ditt svar på advarselen skal legges sammen med selve advarselen i personalmappen din. Dette for å doku­ mentere at du ikke var enig i advarselen (fravær av reak­ sjon fra din side kan i ettertid tolkes som at du er enig i arbeidsgivers fremstilling av saken). I tillegg råder jeg deg til å involvere tillitsvalgte på arbeidsplassen din. Tidligere i år fastslo Høyesteretts ankeutvalg at en arbeidstaker kan reise sak for domstolene med krav om tilbaketrekking av advarsel, samt kreve erstatning. Det er med andre ord anledning til å saksøke arbeidsgiveren hvis du mener advarselen mangler tilstrekkelig saklig grunnlag. Imidlertid er det som regel mulig å løse slike saker uten at domstolen involveres. Einar YS Innbo er den mest populære medlemsforsikringen i YS Over 80 000 medlemmer i YS-forbundene har allerede kjøpt YS Innbo. Forsikringen er svært lavt priset og dekker blant annet: • Sanering av veggedyr og kakerlakker. Får du med skadedyr i kofferten hjem fra ferie, dekkes sanering av bolig med inntil 50 000 kroner. • Knust mobilskjerm–gjelder hele husstanden. Hvis noen i husstanden knuser mobilskjermen sin, blir telefonen reparert hos Gjensidiges serviceleverandør Mobylife med garantien intakt. Egenandelen er 500 kroner, og telefonen er normalt tilbake innen 3-5 dager. • Tyveri av låst sykkel. Erstatningssum inntil 30 000 kroner. Bli kunde i dag på gjensidige.no/ys eller ring 915 03100 og si at du er medlem av et YS-forbund. A13_0632/09 2018

RkJQdWJsaXNoZXIy Njc5Ng==