Negotia | Magasin nr. 2 - 2018

N E G O T I A M A G A S I N – 2 / 2 0 1 8 3 3 FAGAKTUELT i loven begrense rettigheter etter avtaleverket. Denne artikkelen gir en oversikt over ulike ordninger i lov- og avtale- verket. Det det gås imidlertid ikke i detalj, og alle regler for medvirkning og medbestemmelse er heller ikke omtalt. Styringsrett eller ikke? Arbeidsgiver og arbeidstaker kan enten samhandle som likeverdige parter eller i et over/ underordnet forhold. Likeverdighet krever at begge parter kan benytte sanksjonsmuligheter og/eller at de må komme til enighet i form av avtale før endringer kan iverksettes. I disse situasjonene brukes gjerne begrepet forhandlinger. I andre tilfeller vil arbeidsgiver ha styringsrett, og de ansatte deltar under forutsetning av at arbeidsgiver tar den endelige avgjørelsen etter først å ha konferert med de ansatte. Her brukes gjerne begrepet drøftinger. Individuell og representativ deltakelse. Det er vanlig å skille mellom individuell (direkte) delta- kelse og representativ (indirekte) deltakelse. Individuell deltakelse dekker former hvor arbeidstakerne har innflytelse som individer i direkte dialog med leder, eller blir hørt i allmøter m.m. Representativ deltakelse dekker situasjoner hvor det er arbeidstaker- nes representanter som samhandler med ledelsen, for eksempel tillits- valgte eller verneombudet. Et annet eksempel på representativ deltakelse er ansattes rett til styrerepresenta- sjon. ARBEIDSMILJØLOVEN Medinnflytelse og involvering. Etter arbeidsmiljøloven § 4-2, skal den enkelte arbeidstaker gis anled- ning til å medvirke ved utforming av systemer som brukes ved plan­ legging og gjennomføring av arbei- det. Ved utforming av arbeidet og arbeidssituasjonen skal det blant annet legges vekt på personlig og faglig utvikling, selvbestemmelse, informasjon og opplæring. Dersom en arbeidstaker får sin arbeidsevne redusert, skal vedkom- mende involveres i arbeidet med tilrettelegging etter § 4-6. Vernetjenesten. Etter § 6-1, skal det i utgangspunktet velges verneombud i alle virksomheter. Verneombudet er de ansattes representant i saker som angår arbeidsmiljøet, og skal sørge for at arbeidstakernes sikker- het, helse og velferd er ivaretatt. Verneombudet har etter § 6-3 rett til å stanse farlig arbeid under gitte forutsetninger. Det skal være et arbeidsmiljøut- valg i hver virksomhet som jevnlig sysselsetter minst 50 arbeidstakere, se § 7-1. I bedrifter med mellom 20 og 50 ansatte, skal utvalget opprettes dersom en av partene krever det. Arbeidsgiver- og arbeidstakersiden skal ha like mange representanter. Lederen for utvalget skal velges vekselvis mellom representanter fra de to sidene. Arbeidsmiljøutvalget skal etter- strebe at det er et fullt forsvarlig arbeidsmiljø i virksomheten. Det skal delta i planleggingen av verne- og miljøarbeidet og nøye følge utvik- lingen i spørsmål som angår de ansattes sikkerhet, helse og velferd. Informasjon og drøfting generelt. Reglene i kapittel 8 angir en generell ramme med minstekrav for informa- sjon og drøfting med de tillitsvalgte i virksomheten når det gjelder spørs- mål om arbeidstakernes arbeidsfor- hold. Arbeidsgivers plikt til å infor- mere og drøfte gjelder blant annet saker om virksomhetens aktuelle situasjon og utvikling, saker om bemanningssituasjonen og andre spørsmål som kan føre til vesentlig endring i arbeidsorganisering eller ansettelsesforhold. Informasjonen skal gis slik at det er mulig for de tillitsvalgte å sette seg inn i saken, foreta en passende undersøkelse, vurdere saken og forberede eventuelle drøftinger. Kontrolltiltak. Etter § 9-2 plikter arbeidsgiver så tidlig som mulig å drøfte behov, utforming, gjennom­ føring og vesentlig endring av kontrolltiltak med de tillitsvalgte. Informasjon og drøfting ved masseoppsigelser. I § 15-2 finnes det regler om informasjon og drøf- ting i forbindelse med masseopp­ sigelser. Med masseoppsigelser menes oppsigelser som foretas overfor minst 10 arbeidstakere innenfor et tidsrom på 30 dager, uten at oppsigelsene er begrunnet i de enkelte arbeidstakeres forhold. Arbeidsgiver som vurderer masseoppsigelse, skal så tidlig som mulig innlede drøftinger med tillits- valgte med sikte på å komme frem til en avtale for å unngå masse­ oppsigelser eller redusere antallet oppsagte. «Ansatte i bedrifter med tariffavtale har flere rettigheter.» «Den enkelte arbeidstaker skal gis anledning til å medvirke ved utforming av systemer som brukes ved planlegging og gjennomføring av arbeidet.»

RkJQdWJsaXNoZXIy Njc5Ng==