Negotia | Magasin nr. 2 - 2018
LØNNSFORHANDLINGER N E G O T I A M A G A S I N – 2 / 2 0 1 8 2 1 Større bedrifter er ofte forpliktet til å utarbeide kvartalsrapporter og halvårsrapporter. Disse gir en mer oppdatert beskrivelse av bedriftens økonomiske situasjon. Finnes det slike i din bedrift, er det viktig at dere studerer disse godt. PRODUKTIVITET Det neste kriteriet er produktivitet. Kort sagt beskriver produktiviteten hvor godt bedriften utnytter ressur- sene sine. Hvor mye som blir produ- sert for hver arbeidstime er et aktuelt mål på dette. Hvis det for eksempel produseres like mange varer i etter- kant av en nedbemanning som før – altså med færre ansatte – ja, da har produktiviteten økt. På samme måte vil investeringer i ny arbeids besparende teknologi kunne føre til produktivitetsvekst. Økt produktivitet bør gi grunn- lag for økt lønn! Men for funksjonærer er det ikke helt enkelt å måle produktiviteten. Det er fordi arbeidsoppgaver og kravene til kompetanse og ansvar varierer med de ulike stillingene. Derfor er det viktig å vurdere produktiviteten i bedriften som en helhet, og ikke relatert til enkelt personer eller avdelinger. Produktivitet kan utrykkes gjennom kvantitative mål som for eksempel antall solgte enheter, bestillinger, betjente kunder eller faktureringsgrad. Men produktivitet kan også måles i kvalitet, ved å se på servicegrad, kundetilfredshet og andre aktuelle forhold. FRAMTIDSUTSIKTER Når det gjelder det tredje kriteriet – bedriftens framtidsutsikter – vil det fort kunne være uenighet lokalt. I forbindelse med lønnsforhandlin- gene ser bedriften gjerne mørkere på framtiden enn hva de tillitsvalgte gjør. Hovedregelen er at framtids utsikter bør handle om forholdsvis nær framtid og om ting vi vet er på trappene. Antagelser og synsing om mørke skyer i horisonten langt fram i tid er ikke relevant diskusjonstema i lønnsforhandlingene! Styrets beretning i årsrapporten er en god kilde også i denne sammenhengen. Den skal inneholde bedriftens syn på framtidige utfor- dringer og usikkerhetsfaktorer. Også budsjettet skal gi en klar pekepinn på hva bedriften oppfatter som opp nåelig inntjening i tiden framover. Andre kilder kan være uttalte muligheter for vekst, vedtatte strate- gier og ordrebeholdning. Dessuten vil større investeringer i nytt utstyr være et signal om at bedriften har et positivt syn på fremtiden. KONKURRANSEEVNE Så kommer vi til konkurranseevnen. Her er det snakk om bedriftens evne til å selge produkter eller tjenestene sine i konkurranse med andre. Økte markedsandeler er et tydelig mål for økt konkurranseevne. Andre faktorer kan være høyere kompetanse blant de ansatte, nye produkter, investeringer i nytt utstyr, medarbeidertilfredshet, varepriser eller valutakurser. Teksten i artikkelen er basert på Negotias instruksjonsfilm om de fire kriteriene De fire kriteriene står sentralt i bestemmelsene om lokale lønns forhandlinger i funksjonæravtalene Negotia har med arbeidsgiver organisasjonene NHO og Virke, og i overenskomsten med Spekter. Kriteriene er bedriftens: økonomi, produktivitet, framtidsutsikter og konkurranseevne. For tillitsvalgte og forhandlingsutvalg er det viktig å være bevisst på hvordan kriteriene skal «håndteres» under de lokale lønns forhandlingene med bedriftens arbeidsgiver. FAKTA En god regel For tillitsvalgte og forhandlingsutvalg ved lønnsoppgjør: Hvis en bedrift har råd til å gi rause aksjeutbytter eller lønne lederne bedre, har den også råd til å gi de ansatte høyere lønn. Hvis bedriften oppnår gode resultater, skal våre medlemmer ha sin rettmessige andel av de verdiene de har vært med på å skape.
RkJQdWJsaXNoZXIy Njc5Ng==