Negotia | Håndbok i lokale lønnsforhandlinger Spekter 2018

46 Dere må gjøre en konkret vurdering av hvilken kompetanse som kreves for de ulike stillingene, uavhengig av den kompetansen arbeidstakerne som besitter stillingene i dag har. Det er først og fremst lengde og nivå på utdanningen og hvor lang og hvilken type yrkeserfaring som kreves. Arbeidstakernes individuelle kompetanse eller utførelse av arbeidet er ikke relevant i vurderingen av om to arbeidstakere utfører arbeid av lik verdi. Dette er tema på et senere stadium i likelønnsvurderingen der dere skal vurdere om en eventuell lønnsfor- skjell kan være lovlig. Videre må dere gjøre en vurdering av hva som kan være relevante faktorer for avløn- ning. Relevante faktorer vil vanligvis være: z z Ansvar i utførelse av arbeidsoppgaver. Eksempler kan være: - Plassering i organisasjonen - Krav til problemløsning - Selvstendighet - Fagansvar - Personalansvar - Budsjettansvar I utgangspunktet skal ansvar for mennesker tillegges samme vekt som ansvar for ma- terielle verdier. z z Anstrengelse i utførelse av arbeidsoppgaver. Eksempler kan være: - Fysisk belastning, inkludert krav om nøyaktighet - Psykisk belastning, for eksempel i møte med kunder og brukere z z Arbeidsforhold. Eksempler kan være: - Tidspress - Risiko - Krav til fleksibilitet - Krav til prestasjoner (mengde og kvalitet) - Ubekvem arbeidstid Andre relevante faktorer Dere må vurdere om det er andre relevante faktorer som kan ha betydning når dere skal vurdere om ulike stillinger utfører arbeid av lik verdi. Når analysen er ferdig, samler dere alle stillingene som utfører arbeid av lik verdi i én felles stillingsgruppe og gir den en passende betegnelse. Deretter kan dere beregne gjennomsnittslønn for kvinner og menn for de ulike gruppene. En slik kjønnsdelt over- sikt over likelønn er også en sentral del av likestillingsredegjørelsen som skal inngå i årsberetningen.

RkJQdWJsaXNoZXIy Njc5Ng==