Negotia | Håndbok i lokale lønnsforhandlinger Spekter 2018

34 Vedlegg 4 - Regnskap og verdiskapning Årsregnskapet er et viktig verktøy i lokale lønnsforhandlinger. Årsregnskapet plikter alle virksomheter i Norge å levere en gang i året. Vi tar derfor utgangspunkt i års- regnskapet ved denne innføringen i regnskapsforståelse. Hovedformålet er å måle årets verdiskapning på en best mulig måte. Dere kan kreve å få regnskapet forklart av økonomiansvarlig i bedriften, men det lønner seg å ha noen basiskunnskaper i bunn. Årsregnskapet manipuleres sjelden til å se dårligere ut for å ha et «våpen» mot de ansatte i lønnsforhandlingene. I prinsippet er resultatregnskapet en oversikt og inntekter og tilhørende kostnader i en periode. Resultatregnskapet i privat sektor: Salgsinntekter + Andre inntekter Sum driftsinntekter Varekostnad + Lønnskostnad + Avskrivninger/nedskrivninger + Andre driftskostnader - Sum driftskostnader = Driftsresultat Finansinntekter og finanskostnader Finansinntekter - Finanskostnader +/- Resultat av finansposter = Ordinært resultat før skatt Årsregnskapet består av to hoveddeler: Resultatregnskap Balansen Bedriftens inntekter og utgifter Bedriftens eiendeler (anleggsmidler og omløpsmidler) og hvordan de er finansiert

RkJQdWJsaXNoZXIy Njc5Ng==