Negotia | Årsmelding 2017

9 VEKST OG REKRUTTERING Det er drevet aktiv medlemsrekruttering gjennom hele 2017. Både avdelinger og klubber har fokus på vekst. Innsatsen er god og mange oppnår sterke resultater. Generelt er det flere enn tidligere som driver bevisst vervearbeid. Markeds- og informa- sjonsavdelingen har deltatt på flere arrangemen- ter lokalt, på medlemsmøter, vervestand og andre rekrutteringsfremmende tiltak. Det er bistått med ressurser, produksjon av spesialbrosjyrer, tilrette- legging av profileringsartikler og annet. Nye medlemmer og klubber Gjennom hele året har det kommet henvendelser fra både enkeltansatte og grupper som vurde- rer medlemskap. Tett oppfølging av disse har ført til etablering av mange nye klubber. Det er også mange eksempler på at enkeltmedlemmer tar initi- ativ til organisering av kollegaer og opprettelse av tariffavtale. Her er noen nye Negotia-klubber i 2017: Kantar, AFS Norge Internasjonal Utveksling, Auto Plan, Bransjeforeningen Norsk Olje og Gass, Folke- universitet Vestlandet, Lesja innkjøpslag og Økono- mitjenester Innlandet. Det har også vært god vekst i flere eksisterende klubber gjennom året: Ahlsell, Teleperformance, Akershus Traktor, Røde Kors, AS Med-Lab, Bertel O Steen AS, Cloetta og NHOs administrasjon, for å nevne noen eksempler. Lekkasje i bunn Aktivt og målrettet rekrutteringsarbeid gjennom hele året har gitt et stort antall innmeldinger. Sam- tidig registreres høye utmeldingstall. Ved utmelding rutes medlemmer til et rapporteringsskjema for å kartlegge utmeldingsårsaker. Drøyt 25 prosent av utmeldingene skyldes til kontingentrestanse, pen- sjon og dødsfall. 28 prosent vil ikke oppgi årsak. Vi ser også at flere enn tidligere melder seg ut på grunn av arbeidsledighet, og noen går ut fordi de har fått ny stilling eller har meldt seg inn i et annet forbund. Det er jobbet tett med oppfølging av kontingen- trestanser. En del medlemmer har valgt å betale utestående beløp og fortsette medlemskapet etter slik oppfølging. Det er også iverksatt tiltak for å redusere omfanget av restanser. Prosjekter og kampanjer Det regionale rekrutteringsprosjektet er videreført og fulgt opp i 2017. Markeds- og informasjons- avdelingen har vært på besøksrunder i regionene Sør, Nord og Øst. I forbindelse med besøkene er det foretatt kartlegging av klubbene, og gitt tilbud om aktiviteter og videre oppfølging. De som ikke fikk besøk er kontaktet per telefon. Det er gjort et større opprydningsarbeid for å oppdatere kontakt- informasjonen til klubbstyrer osv. I løpet av året er det gjennomført flere spesial- kampanjer i klubber når det gjelder rekruttering. Påskekos. Kampanje for å få medlem- mer til å bli kjent med Min side. Flott sitteunderlag i ull tilsendt de tusen første som logget seg inn. Negotias Diana Krogsund og Kristoffer Lien Heitmann klare for påskekos!

RkJQdWJsaXNoZXIy Njc5Ng==