Negotia | Årsmelding 2017

12 NEGOTIA ÅRSMELDING 2017 nisasjonens aktiviteter i henhold til strategimålene, hører med i dette bildet. Her er noen eksempler på saker og saksområder presentert i magasinet gjennom 2017: • Hva skjer med AFP-ordningen? • Regionsmøter med kompetanse på programmet • Konkurransebegrensende avtaler – betydning for arbeidstakere • Hva gjør digitaliseringen med arbeidsliv og sysselset- ting? • Utfordringer med å oppnå innflytelse på arbeidsplas- sen • Kontrolltiltak i bedrifter • Mangfold i medlemsrekkene – Negotia i frivillige organisasjoner • Europeisk fagbevegelse i motvind • Negotia med servicegaranti overfor medlemmene • Ansiennitet og kompetanse – hva er ansienniteten din verdt? • Nyvalgt forbundsledelse i Negotia • Miljøbevisst og lønnsom norsk tungindustri – klubb- reportasje • YS’ likestillingspris 2017 • Pålagt taushetsplikt – utfordringer for tillitsvalgte Dokumentasjon Utgivelsene i 2017 har vært i mars, juni, oktober og desember. Totalt er magasinet publisert med 136 sider. Bladet er en konkret medlemsfordel og bindeledd i organisasjonen, som går ut til samtli- ge medlemmer på deres privatadresse. Det utgjør også en varig dokumentasjon av hendelser og ak- tuelle saker, med tekst og bilder i gjennomarbeidet form. Magasinet er registrert publikasjon med eget ISSN-nummer, og to eksemplarer av hver utgivelse arkiveres hos Nasjonalbiblioteket. E-magasin publiseres på nettsiden etter hver utgi- velse. De som foretrekker å lese magasinet i elek- tronisk versjon kan reservere seg mot å få tilsendt papirutgaven i posten. Negotia magasin er tilsluttet Den Norske Fagpres- ses Forening, og redigerers etter prinsippene i Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten. RÅDGIVNING Fortsatt urolig arbeidsmarked Uroen i arbeidslivet med omfattende omorganise- ringer og nedbemanninger, fortsatte inn i 2017. An- tallet henvendelser fra medlemmer og tillitsvalgte har vært meget høyt, selv om omfanget av omor- ganiseringene har vært noe mindre enn foregående år. Noen saker har likevel skilt seg ut ved at svært mange medlemmer har vært berørt av situasjonen. Forhandlingsavdelingen har forsøkt å ha en fast rådgiver tilknyttet de enkelte nedbemanningspro- sessene. En stor medlemsgruppe opplevde at arbeidsplas- sen ble nedlagt. I dette tilfellet ble det behov for omfattende bistand. Henvendelser med behov for rådgivning ved inngåelse av sluttavtaler eller slutt- pakker, har vært en del av bildet gjennom året. Det er i økende grad inngått sluttavtaler før prosessene med nedbemanning har startet. Det har vært en økning av henvendelser fra med- lemmer med behov for hjelp til gjennomgang av ar- beidskontrakt i forbindelse med ny jobb eller endret arbeidsforhold. Det er positivt at medlemmer søker bistand til gjennomgang av nye arbeidskontrakter. Dette er en del av medlemstilbudet, som viser hvor viktig opprettholdelse av medlemskapet er ved jobbskifte. Nyinnmeldte med problemer Forhandlingsavdelingen mottar jevnlig henvendel- ser fra medlemmer med kort tids medlemskap. Ofte dreier det seg om saker som har startet i god tid før innmeldingen. Begrensningen i juridisk oppfølging de tre første månedene av medlemska- pet (karenstiden) håndheves på best mulig måte. I enkelte tilfeller vurderes ytterligere oppfølging, avhengig av sak og situasjon. Stor pågang og krevende saker gjør at det av og til er uønsket lang ventetid ved henvendelser per telefon. Henvendelser til avdelingens felles epost, alternativt direkte til en rådgiver, ivaretas gjennom etablerte rutiner.

RkJQdWJsaXNoZXIy Njc5Ng==